Eet gezond, al voordat je zwanger wilt worden

, 6.530 keer bekeken

Dat gezond eten belangrijk is terwijl je zwanger bent weten de meeste vrouwen wel. Zo zal je bij je eerste bezoek aan de verloskundige voorgelicht worden over wat je wel en wat je vooral juist niet moet eten. Een bekend voorbeeld van iets wat je vooral niet moet eten is rauwmelkse kaas vanwege de listeriabacterie.
Voeding heeft ook een belangrijke invloed op je vruchtbaarheid. Met de juiste voeding kan je je kansen op een snelle zwangerschap verhogen. Bovendien zorgt de juiste voeding voor een gezonde start van de zwangerschap. Daarnaast zijn er vitamines welke je in de vorm van voedingssupplementen moet aanvullen voordat je gaat proberen om zwanger te worden. In dit artikel ga ik in op een gezonde voeding voordat je zwanger wilt worden.

Foliumzuur

Met foliumzuur moet al begonnen worden voordat je zwanger gaat proberen te worden. Foliumzuur is een vitamine, namelijk vitamine B11. Normaal gesproken zit er voldoende foliumzuur in gezonde en gevarieerde voeding. Als je zwanger wilt worden, en tijdens de eerste periode van je zwangerschap heb je extra foliumzuur nodig. Door het nemen van extra foliumzuur, in tabletvorm, verlaag je de kans op een kindje net een geboorte afwijking. Geboorteafwijkingen welke het gevolg zijn van te weinig foliumzuur zijn een open ruggetje, een open gehemelte en een hazenlip. Gezondheidsorganisaties adviseren om in ieder geval al 4 weken voordat je zwanger gaat proberen te worden te beginnen met het nemen van extra foliumzuur. Dagelijks 0,4 milligram (400 microgram). Foliumzuur is in tabletvorm van 400 microgram te verkrijgen bij (online)drogisten. Nadat je zwanger bent moet je foliumzuur nog dagelijks slikken tot je 10 weken in je zwangerschap zit.

Vitamine D

Naast foliumzuur is er nog een vitamine welke je in ieder geval al moet nemen voordat je zwanger gaat proberen te worden, namelijk vitamine D. Vitamine D maakt je lichaam zelf aan onder invloed van zonlicht. Daarnaast zit vitamine D in bijvoorbeeld vette vissoorten. Vitamine D heb je ook nodig voor een goede ontwikkeling van de foetus. Het zorgt ervoor dat calcium goed wordt opgenomen voor de opbouw van de boten. Als je zwanger bent dan heeft je lichaam extra vitamine D nodig. Het is goed om al met vitamine D tabletten te beginnen voordat je gaat proberen zwanger te worden. Gezondheidsorganisaties adviseren om dagelijks 10 microgram vitamine D in tabletvorm te nemen. Vitamine D is verkrijgbaar bij drogisten.

Gezonde voeding

Gezonde voeding zorgt voor gezonde eicellen en spermacellen wat de kans op een zwangerschap ten goede komt. Je kan volstaan met de bovenstaande 2 voedingssupplementen als basis om gezond zwanger te worden, de overige voedingsstoffen kan je voldoende binnen krijgen uit een gevarieerde en gezonde voeding.
Bij een gezonde en gevarieerde voeding eet je volgens de Schijf van Vijf. Belangrijk is dat je groente en fruit soorten afwisselt zodat je alle vitamines, mineralen en sporenelementen binnen krijgt. Een hulpmiddel wat je hierbij kan gebruiken is door over de week gezien zoveel mogelijk groenten en fruit met verschillende kleuren te eten.
Je eiwitbronnen moet je ook afwisselen, wissel vlees af met kip en vis. Eet niet meer dan 1x per week een vette vissoort en eet niet meer dan twee keer per week vis.

Gezonde voeding voor de man

De helft van de zwangerschap is afhankelijk van de man, daarom is het van belang dat ook hij de juiste voedingsstoffen binnen krijgt voor een optimale vruchtbaarheid. Een gezonde en gevarieerde voeding zorgt voor meer zaadcellen en zaadcellen van een betere kwaliteit. Dit samen zorgt ervoor dat meer zaadcellen bij de eicel kunnen komen en dat de zaadcellen langer in de baarmoeder kunnen overleven waardoor de kans op een succesvolle bevruchting groter wordt.
Voor de kwaliteit van sperma zijn met name vitamine C en zink belangrijk.Zink is belangrijk bij o.a. de opbouw van eiwitten. Zink zit in vlees, kaas, graan, bepaalde nootsoorten en schaal- en schelpdieren.Vitamine C zit in groente, fruit en aardappelen. Hoge concentraties vitamine C zitten in koolsoorten, citrusvruchten, aardbeien, bessen en kiwi's. Als je groente te lang of in veel water kookt gaat er vitamine C verloren. Kook je groente daarom niet langer dan nodig is in een laagje water.Zowel vitamine C en zink zijn indien gewenst aan te vullen in tabletvorm.

Vruchtbaarheid verhogen

Behalve letten op een gezonde en gevarieerde voeding is er (helaas) geen superfood waarmee je je vruchtbaarheid kan verhogen. Gezonde voeding en een gezonde leefstijl zijn een goede basis voor een gezonde vruchtbaarheid. Bepaalde soorten voedsel hebben echter wel een negatieve invloed op je vruchtbaarheid.

Sojaproducten

Uit onderzoek van het AMC in Amsterdam bleek dat sojaproducten vrouwen onvruchtbaar zouden kunnen maken. In sojaproducten zit namelijk een stof wat de menstruatiecyclus ontregelt. Deze stof is fyto-oestrogeen, wat betreft de chemische samenstelling erg lijkt op het vrouwelijke oestrogeen hormoon. Naast het onderzoek van het AMC zijn er ook andere onderzoeken die er op wijzen dat sojaproducten de vruchtbaarheid verminderen. Sojaproducten worden veel verwerkt in vegetarische vleesvervangers. Goed om te weten als je vegetariƫr bent en het niet lukt om zwanger te worden! Zoek alternatieve vleesvervangers waarin geen soja is verwerkt.

Aspartaam

Aspartaam is een veilige zoetstof welke in veel lightproducten, suikervrij snoepgoed, suikervrije medicijnen en zoetjes zit. Aspartaam wordt op verpakking ook wel aangegeven met het E nummer, het E nummer van aspartaam is E951. De kans om zwangerschap met gebruik van (veel) aspartaam wordt kleiner omdat aspartaam de eisprong remt. Wil je snel zwanger worden dan kan je dus maar beter lightproducten op basis van aspartaam laten staan.

Roken en drank

Dat roken en/of drank no-go's zijn tijdens de zwangerschap weten de meeste wel. Maar dat roken en/of drank als je zwanger wilt worden je kans op een zwangerschap verlaagt is minder bekend. Een enkele keer een glaasje wijn kan wel, doe dat dan tijdens de periode dat je niet vruchtbaar bent, bijvoorbeeld tijdens je menstruatie. Bij hem zorgt alcohol er voor dat de productie van testosteron wordt afgebroken. Minder testosteron zorgt voor een afname van gezonde zaadcellen.
Meer zwanger worden tips? Kijk op de website van snelzwangerworden.nl

Over de auteur

Robin is blogger voor de website snelzwangerworden.nl
Robin schrijft met veel plezier over alles wat te maken heeft met zwanger worden en vruchtbaarheid.

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld