10 JAAR LANGE WACHTLIJST ADOPTIE

• 10 jaar lange wachtlijst adoptie

copy van artikel dat ik ook bij voer voor discussie plaatste omdat ik verwacht daar meer meningen te krijgen. Artikel âst ook hier vind ik.

Hey iedereen

Ik las dit net op de site van hotmail (op de home page bij de nieuwsflashes):

Tien jaar wachten op adoptiekind

Koppels in Vlaanderen die een buitenlands kindje willen adopteren, moeten daar acht tot tien jaar op wachten. Dat is de boodschap die kandidaat-ouders vandaag te horen krijgen bij de start van de procedure, melden De Standaard en Het Nieuwsblad donderdag.

Wie een kind wil adopteren, doorloopt een lange procedure. Dat proces neemt jaren in beslag. In 2005 moesten adoptiegezinnen gemiddeld twee jaar wachten om een buitenlands kindje in de armen te sluiten. Wie vandaag aan adoptie denkt, houdt best rekening met een wachttijd van tien jaar. "Wij moeten ouders eerlijk informeren", verklaren Triobla en VCOK, de twee erkende instanties in Vlaanderen die kandidaat-ouders een voorbereidingscursus geven, de eerste stap in de adoptieprocedure. "Wereldwijd geven landen steeds minder kinderen vrij voor adoptie", klinkt het. Vlaanderen verwelkomde in 2010 welgeteld 225 adoptiekinderen. "Maar vandaag wachten bijna 800 koppels met geschiktheidsvonnis op een kind. Niet eens de helft staat al op een wachtlijst", zegt Pia Dejonckheere van Triobla. Tegelijk schrijven zich elk jaar nog zo'n 400 nieuwe gezinnen in. "De vraag overtreft duidelijk het aanbod. We moeten, tijdelijk, de kandidaatstellingen stopzetten", aldus Ann Somers van VCOK. "De overheid durft dat niet. Ons rest niks anders dan kandidaat-ouders lange wachttijden te schetsen. Dat is hard, maar realistisch."
    einde artikel

Koppels die voor adoptie kiezen, hebben er vaak een ellelange medische weg op zitten om toch maar een eigen kind te kunnen baren. Veelal zijn deze koppels daardoor niet meer van de jongste maar komen alsnog in aanmerking voor adoptie (leeftijd ouders is ook een criterium), maar komen ze, 10 jaar later eens hun kindje op hen wacht en ze -eindelijk- bovenaan de lijst staan... nog wel in aanmerking? Daar stel ik me veel vragen bij.

800 gezinnen mét geschiktheidsvonnis wachten op een kind, nog niet de helft staat op de wachtlijst die ongeveer 10 jaar zal duren horror.gif horror.gif tired.gif

En dan nog niet te denken aan de gezinnen die nog op het zgn 'geschiksheidsvonnis' wachten of er nooit één gekregen hebben. (Ik heb al meermaals gehoord dat ouders die reeds een eigen kind of kinderen hebben en nadien een kindje wouden adopteren, kregen te lezen dat ze NIET GESCHIKT waren om in aanmerking te komen voor adoptie... Met andere woorden zeggen ze dus: desondanks u al één of meerdere kinderen van uzelf hebt, zien wij in u geen goede ouder.) Vooraleer je zo een 'geschiktheidsvonnis' krijgt, ben je ook al een hele (psychologisch zeer zware) tijd onderweg. Je leven en verleden worden letterlijk binnenstebuiten gekeerd, je wordt 'getest' of je wel een 'goede ouder' zal zijn, een volstrek wildvreemde komt op basis van enkele bezoeken jullie verleden en heden beoordelen, verliest één van beide even werk, kan je het alweer vergeten, en dergelijke (veel) meer.... Schandalig vind ik dat. En dat terwijl - en sorry voor het woord en de stempel die ik nu ga drukken- marginale gezinnen die kweken als konijnen, waarvan ze zelf het één kind na het ander wegsteken of wegstoken wordt door een rechter in een instelling, zomaar hun gang kunnen gaan. Ik werk toevallig in zo'n 'instelling' van geplaatse kinderen, bijna 100% van de kinderen komen uit... marginale gezinnen. Vraag me hier alsjeblieft niet naar de definitie van een 'marginaal gezin', ieder verstandig mens -met de nadruk op 'verstandig'- weet wat ik wil zeggen. Indien niet, verzoek ik je om eens enkele instellingen met kindjes geplaats door de jeugdrechter te bezoeken, en te kijken naar wie de ouders achter deze kinderen zijn.

Mijn mening is duidelijk, hoe denken jullie hierover?
  • Hey Roos,

Enkele weken geleden gingen wij vol goede moed naar dag 1 van de 3-daagse adoptiecursus...Adopteren, ...ik had dat al van kinds af aan, dat ik dat graag ooit zou doen...Mijn vriend deelde al snel dezelfde mening...Onze droom was 1 biologisch kindje en 1 adoptiekindje...Alleen het zwanger worden lukte niet zo vlot bij ons, dus gingen we ook al snel over tot het opstarten van de adoptieprocedure...Ondertussen is er toch een wonder gebeurd en zijn we 12 weken zwanger, maar ok, we wisten het duurt wel eventjes, dus ja we gaan er mee door...

De leerkracht van de cursus zei dat de voormiddag een schok ging zijn en ja dat was het...hetzelfde verhaal als in de krant...Enkel wij mistelden ons nog, wij dachten dat het rond de 7 ging uitkomen...en al snel kwamen wij tot het besluit dat we dit niet zagen zitten, 7 jaren verschil met ons biologisch kind, ...Alle respect voor mensen die dat wel willen, maar wij hebben dus al snel besloten om de cursus te stoppen en onze droom op te bergen...Ik vind het wel heel spijtig, maar het voelt wel als de juiste beslissing...We hebben wel een mailtje gestuurd naar de adoptiedienst, want de info die je op de site kon vinden, kwam totaal niet overeen met de info die we kregen op de cursus...

Het maakte het voor ons natuurlijk ook een stuk makkelijker om te besluiten om te stoppen, omdat we wisten dat we zwanger waren he...anders zouden we de cursus wellicht wel uitgedaan hebben, maar toch enorm gefrustreerd en teleurgesteld zijn geweest...Vooral teleurgesteld in de manier waarop er gecommuniceerd wordt ... Ik hoorde van een bevriend koppel dat ze nu na 2 jaar wachten aan het wachten waren op de uitslag van het sociaal onderzoek...ze dachten dat het vanaf dan snel ging gaan...jammer dat deze mensen nog niet ingelicht zijn over de werkelijke stand van zaken...waarom geen eerlijke communicatie? Liever eerlijk en niet fijn, dan leven in een luchtkasteel, denk ik dan...

Ik wens iedereen die ermee bezig is veel moed en doorzettingsvermogen...Ik bewonder allen en wens hun een mooie toekomst!!

Groetjes,
    Mien
  • In landen zoals Ethiopië loopt de wachttijd inderdaad enorm op maar andere landen zoals Polen hebben nog steeds een wachttijd van 1,5 à 2 jaar. het hangt ook van de leeftijd van het kindje dat je wil adopteren af. Hoe jonger, hoe langer wachten want nu juist deze kleine babytjes wil iedereen. Dan ook nog een bemerking dat mensen die kiezen om ook een kindje met een special need te willen adopteren zelfs nog veel sneller een baby/kindje toegewezen krijgen. Special need wil zeggen hazelipje, open gehemelte, klompvoetje, vergroeide vingertjes, enz Dus van kleine operabele handicaps tot de hele zware. Je kan zelf zeggen voor welke handicap je open staat.

Plus dat er momenteel ook kanaalonderzoeken bezig zijn. Hopelijk duurt het niet te lang voor deze goedkeuring krijgen van Vlaanderen. Want heel dit probleem is een creatie van Vlaanderen. In Wallonië en de rest van de wereld gaat alles nog zoals het hoort.

Dus, je zeker niet laten afschrikken, de cursus volgen en je geschiktheidsvonnis halen zou ik zeggen.

Wij zijn trouwens als adoptieouders ook bezig met dit hele circus te veroordelen en verantwoording van de overheid hierover te vragen.
  • "7 jaren verschil met ons biologisch kind ... ."

Daar zit het schoentje vaak gewrongen. Waarom wil iedereen een zo jong mogelijk kind ? Kind en Gezin vindt 2 jaar leeftijdsverschil ideaal, dus als je biologisch kind 7 is zou je kunnen opteren voor een kindje tot 5 jaar ! Voor die kinderen is de wachttijd vaak veel minder lang. Als je de adoptiecursus uitvolgt heb je tenminste je attest al (dat levenslang geldig is) en zou je binnen enkele jaren alsnog kunnen starten met het MO voor een iets ouder kindje. Je kan zelfs na intake je leeftijdsvoorkeur optrekken naargelang de evolutie van de wachttijd.

Langs de andere kant, als je zo snel een droom opgeeft zegt dat op zich ook al genoeg vrees ik. Dat is trouwens de bedoeling van deze hele reutemeteut, een automatische selectie zodat alleen de echt gemotiveerde mensen ermee doorgaan. Wie dacht dat adoptie rozegeur en maneschijn was is nu wakker geschud !

Sorry als dit jou kwetst, maar dit is nu eenmaal de realiteit !
  • Babs,
    Dat de wachttijd zo drastisch oploopt is momenteel in eerste instantie te wijten aan het feit dat de 3 grootste adoptielanden ZELF hun deuren voor buitenlandse adoptie zo goed als gesloten hebben : China, Ethiopië en Kazachstan. Dit heeft een enorme compact op Vlaanderen omdat de meeste KA op een wachtlijst van deze 3 landen staan of willen komen te staan.
    Maar ook in Wallonië en de rest van de wereld doet het fenomeen van de langer worden wachtlijsten zich voor.
    De oorzaak is te complex om op 123 uit te doeken te doeken.
    In Nederland is zelfs de wachtlijst voor special needs kinderen uit China gesloten ... .
  • Ik ben het volledig eens met even ano dat je ook een iets ouder kindje de kans moet geven op een beter leven. Ik ben helemaal voor het gegeven dat een adoptie het kind moet beter maken en spijtig genoeg willen de meeste adoptie kandidaten een kind dat hun leven beter moet maken. Oudere kindjes, special need, ... ze moeten allemaal een kans krijgen.

De kanalen die even ano nu opnoemt hebben echt niet allemaal zelf alle contacten verbroken. Meer info kan ik hier niet geven. Het is echt de schuld van Vlaanderen dat dit probleem en de huidige lange wachttijden momenteel een feit zijn.
  • Nochtans verzin ik dit niet, dit zijn de feiten :

* Kazachstan : werkt sinds vorig jaar aan een adoptiebeleid dat aangepast wordt aan het Haags Verdrag en aanvaardt sindsdien geen nieuwe dossiers meer van eender welk land !
    * Ethiopië : door een verstrengde controle om kinderhandel tegen te gaan besliste MOWA onlangs om alle dossiers grondiger te checken waardoor er een vertraging in de toewijzingen (zou) komen (nog niet bewezen tot op heden)
    * China : veel minder vondelingen door meer bewuste geboortebeperking, meer binnenlandse adoptie van gezonde kinderen, ... .

Vlaanderen heeft de afgelopen jaren wél de situatie uit de hand laten lopen door de wachtlijsten niet eerder te sluiten, het aantal adoptiecursussen niet te limiteren, de duurtijd van de vonnissen niet beter te evalueren, het zeer strenge beleid inzake nieuwe kanalen en het uitblijven van een samenwerkingsakkoord tussen Wallonië en Vlaanderen waardoor er een heleboel kanalen wegvallen die vroeger wel toegankelijk waren voor Vlamingen.
    Dat zijn in sé de oorzaken van de lange wachttijden !
  • even het belangrijkste niet uit het oog verliezen:
    dat adoptielanden de deur sluiten heeft ook te maken met het feit dat ze steeds meer in eigen land een oplossing zoeken voor de kinderen. Uiteindelijk draait het in de EERSTE plaats om het kind, dan pas om de ouders. En voor het kind is het beter om in het eigen land opgevangen te worden.

Ik weet dat dit keihard is voor kandidaat-adoptieouders maar het belang van het kind moet blijven voorop staan! eigenlijk is het positief dat die landen dat nu ook erkennen en proberen iets aan te doen
  • wachttijden

Nele,het is inderdaad beter een kindje op te vangen in zijn/haar eigen land. Maar je kan mij toch niet wijsmaken dat er plots in Ethiopië meer kindjes in eigen land geadopteerd worden. Daar is de economische crisis veel erger dan hier! Er zijn 5 miljoen wezen in Ethiopië alleen al. Ze zijn natuurlijk niet allemaal adoptabel, maar stel dat dat maar 1 % is van het aantal, dan kom ik nog op 50 OOO kinderen!
  • Ethiopie heeft een stop ingericht, of zo goed als een stop, omdat er zoveel corruptie in het spel was...vandaar...Niet owv meer of minder adoptabele kinderen...zo werd ons gezegd op dag 1 van de adoptiecursus...die we ondertss al wel gestopt zijn...!
  • Ik heb nog niet alle reacties gelezen wegens momenteel weinig tijd wegens verhuis.
    Gisteren in het programma VOLT op één, ging het over adoptie en de lange wachtlijsten. Ik heb er net deels nr gekeken (opgenomen met digirecorder). In Wallonië en Nederland zijn er met veel meer landen kanalen, gaat alles vlotter. Een adoptie ouder (met 1 biologische zoon) krijgt na 5 jaar wachtlijst te horen dat haar kind nooit zal toekomen. Terwijl in Wallonie de kindjes uit dat land wel toekwamen... awe.gif astonished.gif . Zo lang wachten, je kind die uitkijkt nr zijn zusje... alles wordt met amper één brief teniet gedaan. De moeder schreef een brief nr de minister, die echter nooit beantwoord is. Dat wil ook wat zeggen, impliceerde ze.

Wat ik ook niet wist is dat een geschiktheidsvonnis kan vervallen.
    Je hebt een vonnis, staat op de wachtlijst en plots kan dat vonnis zomaar vervallen (zal een zekere termijn opstaan vermoed ik, of andere criteria zoals van werk veranderen bijvoorbeeld (ofzo)? Ik weet er niet zoveel over)... van dag één op twee verander je van geschikt naar (nog) niet geschikt. Pffff

Een ouder die 2 biologische kinderen en 2 adoptiekinderen heeft(broer en zus, wachtlijst 8maand), zei dat ze zeker niet opnieuw zouden adopteren gezien de huidige stand van zaken. "Hoe zal over 10j de relatie met mijn vrouw, gezin, kinderen, situatie in het algemeen zijn", stelde hij zich daarbij nog maar de vraag.

Ik heb nog een vraag: wat betreft die wachtlijsten, zijn er ouders die voorrang hebben? Bv. bepaalde leeftijd? Hebben mensen die geen kinderen kunnen krijgen voorrang?
    Ik ben van mening dat mensen die geen kinderen kunnen of mogen krijgen (om wat voor reden dan ook, ook al is die niet gekend), bovenaan de wachtlijst mogen staan.
    Ik wil niemand tegen de borst stuiten die wel kinderen van zichzelf heeft of kan krijgenz en die wil adopteren... maar ik denk dat gevoelsmatig iedereen mijn punt wel begrijpt.

Wat denken jullie?

groetjes
  • Mensen die geen kinderen kunnen krijgen en dan nadien de beslissing nemen om voor een adoptie kindje te gaan moeten voorrang krijgen op mensen die echt willen adopteren om het kindje een beter leven te geven? Dat begrijp ik niet! Het zou in mijn ogen juist omgekeerd moeten zijn. Mensen moeten adopteren om de juiste redenen en niet om zichzelf van een kind te voorzien.

Ik schrijf het nu heel hard maar dit is in vele situaties wel de realiteit. Benieuwd wat jullie ervan gaan vinden!
    content.gif
  • adoptie

Hoi,

Mensen die geen boilogische kinderen hebben, willen zich door adoptie toch niet 'voorzien' van een kind??? Zij hebben een hele grote kinderwens en willen ook het beste voor een kind. Het is niet makkelijk die adptieprocedures dus ik denk niet dat je die zomaar doorstaat als je je gewoon wil 'voorzien' van een kind en de motivatie er niet echt is!!!! Meestal hebben deze mensen al een hele zware weg achter de rug en zijn ze heel bewust bezig met kinderen krijgen terwijl het 'makkelijk' is als je vanzelf zwanger wordt en je gezin er is! Dus als het inderdaad voor de juiste redenen is en ik denk dat je er niet aan begint (of de procedures niet doorstaat) als je die redenen niet hebt, mogen mensen zonder biologische kinderen van mij zeker bovenaan de lijst komen. Adoptie is echter heel complex en ik wil dan ook iedereen die hier mee bezig is, heel veel succes wensen en dat het allemaal zo goed mogelijk verloopt!

sadhug.gif
  • ik denk dat het juist heel moeilijk is om erachter te komen of iemand om de juiste redenen wil adopteren. En de huidige wetgeving zal daar niet veel aan veranderen. Vandaar dat ik denk dat er niemand voorrang moet krijgen op anderen. Gewoon eerst op de lijst, eerst een kindje! Natuurlijk afhankelijk van welke leeftijd je opgeeft, al of niet sn,...

Volgens mij is dit de eerlijkste manier.

Heel het maatschappelijk onderzoek zou volgens mij dan ook moeten veranderen. Tijdens deze 4 gesprekken gaan ze nooit iedereen kunnen filteren die niet voor de 'juiste' redenen wil adopteren en spijtig genoeg ken ik zelf enkele van deze koppels. Als er dan ooit nog een biologisch kindje komt dan merk je dat het adoptiekindje duidelijk op de 2de plaats komt. Dat is het ergste dat er is!
    Vandaar dat ik denk dat de criteria transparant moeten zijn. Nl, geen strafblad, een vast inkomen gedurende reeds enkele jaren, een relatie of een huwelijk van minstens 5 jaar en eventueel ook nog een gesprek met een psychologe. En dat is het! Lijkt me veel eerlijker. Als mensen zelf kinderen krijgen komt er ook geen heel onderzoek aan te pas.

wave.gif
  • adoptie

Hoi,

Ja, het zou wel transparant moeten zijn. Het is zo een gedoe en dan besluiten 'wildvreemden' of je ok bent of niet op basis van momentopnames. Het is niet simpel en ik kan volgen om de lijsten de lijsten te laten zijn, zonder voorrang. Er loopt zoveel scheef tijdens adopties. Het is een heel complexe materie en wat voor de een goed is, is het dan weer niet voor de ander.
    Ik vind het heel mooi als mensen een kindje willen adopteren want ik heb het rond me al verschillende keren meegemaakt... Je moet toch echt wel doorzetters zijn!

Groetjes
  • Je moet inderdaad doorzetten en ook soms beschikken over een olifantenvel. Maar de aanhouder wint en wij hopen dat we ooit nog eens een tweede adoptiekindje mogen verwelkomen in ons gezin.
    De wachtlijsten zouden voor ons ongeveer 1 à 2 jaar zijn dus wie weet duurt het nu niet lang meer! Maar zoals iedereen weet kan er altijd iets 'verkeerd' gaan dus het blijft spannend tot we ons vierde kindje bij ons thuis hebben.
  • @ babs

Waarom zijn de wachttijden voor jou maar 1 à 2 jaar?
  • wij zijn ingeschreven en dat het nog 4 tot 7 jaar duurt?? nou en! wij hebben aangeven dat we kindje tussen 0 en 5 jaar onze voorkeur heeft, afkomst, achtergrond, specialneed, geslacht blablabla... dat maakt mij echt niks uit.

wij hebben in ons gezin een plekje over, we willen graag een kindje dat het kan gebruiken, een toekomst bieden die zijn ouders hem niet hebben kunnen bieden, een kindje een mooie weg naar een betere toekomst uit leggen, en hopen dat het kindje zich bij ons een warm nest baant. Ik heb zelf veel ervaring, mijn beide zussen zijn geadopteerd, en ik wil net als mijn ouders altijd de deur naar het eigen land, naar je roots, je afkomst, je verleden open laten. iedereen heeft recht op een toekomst en een verleden. en als dat geen rozegeur en maneschijn is, dan zullen we daar mee om moeten leren gaan, dan zullen we samen met dat kindje een plekje moeten vinden om het verleden te verwerken, om te bouwen aan een toekomst, waarin het verleden altijd een zorgzaam plekje blijft houden.
  • Mooi dat jullie zelf ook een adoptiekindje een thuis willen geven! Ik zou het super vinden mochten mijn kinderen zelf ook ooit adopteren.

@ K, Waarom onze wachttijd maar 1 jaar tot 1,5 jaar is? Niet voor iedereen gelden dezelfde adoptie wachttijden. Staan jullie ook op een wachtlijst?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld