afstaan ter adoptie

• Ik ben een jonge studerende meid die momenteel een paar weken zwanger is van haar eerste kindje. Mijn zwangerschap kwam als een grote schok. Ik heb altijd netjes anticonceptiemiddelen gebruikt. Op dit moment ben ik er financieel en emotioneel niet klaar voor. Ik woon in een studentencomplex, waar je absoluut niet met kindertjes mag wonen, ik zit in het 2de jaar van mijn WO-opleiding, die ik graag af zou willen ronden. Onder deze omstandigheden kan en wil ik geen kindje opvoeden, ik heb het momenteel helemaal niets te bieden. maar omdat ik erg tegen abortus ben uit principiele redenen, denk ik momenteel na over adoptie.
    Naar mijn mening heeft het kindje toch recht op een leven. Momenteel kan een kindje mij niet gelukkig maken, maar er zal vast een gezin zijn die een baby met veel liefde zullen ontvangen.

Zijn er hier meer mensen die tot deze beslissing zijn gekomen of die een kindje geadopteerd hebben?

graag zal ik jullie ervaringen met adoptie willen horen..
  • hey

sorry maar ik snap niet dat jij je kindje wil weg geven ik ben ook een heel jonge moeder 19jaar en heb er al 2 er is echt niet mooier dan een kindje er zijn mensen die jaren proberen om kindere te krijgen en maar niet zwanger geraken jij bent zwanger zonder enkel probleem en je wilt het niet snap ik niet hoor sorry dat het meschien hard aan komt !!!!

groetjes en denk er maar is heel goed over na voor je deze beslissing neemt wie weet kan je als je er wel klaar voor bent geen meer krijgen !!!!
  • hoi lennie

Ik wilde even zeggen als je je kindje af zou staan dmv adoptie zou ik onwijs dapper van je vinden.
    Ik vind ook abortus niet kunnen persoonlijk vind ik het zelfs moord.
    Weet je ik heb ook niet makkelijk kinderen gekregen maar zou iemand als jouw daar nooit voor op aan kijken want jij helpt mensen zoals mijn vriendin juist die kinderloos zijn.
    Denk alleen heel goed na of je het daadwerkelijk af wil en kan staan,Zometeen ga je leven voelen je draagtjouw hart boven zijn hartje.
    En ik heb een iemand eens horen zeggen wat je ook beslist het is voor de rest van je leven.
    Als je nog vragen heb stel ze maar en laat je niet afschrikken door wat andere zeggen mensen kunnen altijd goed over elkaar oordelen.
    Wat je ook beslist adoptie of zelf houden ik vind je een dappere meid
    groetjes sas
  • We mogen misschien wel dezelfde leeftijd hebben, maar dat wilt niet zeggen dat we in dezelfde situatie zitten of dezelfde idealen delen.

Ik wil mijn kindje afstaan zodat het eens kans heeft op een goede toekomst. Het is leuk voor je dat je al 2 kinderen hebt, maar ik ben er gewoon niet klaar voor. Bovendien voel ik er niets voor om het proto type zielige tienermoeder in een opvangtehuis te worden. Zoiets gun je niemand!

Ik denk dat jij geen idee hebt hoeveel een wetenschappelijke opleiding kost en hoeveel schulden je hebt als je -omdat je je studie en het moederschap niet kunt combineren- stopt met je opleiding. Geen enkel kindje behoort in zo n armoedige situatie te leven. Ik heb geen familie hier en niemand die achter me staat. En al zou ik die hebben. Ik ben niet het type dat anderen opzadeld met haar problemen of een uitkering gaat aanvragen, terwijl er niets ernstigs mankeert en ik best kan werken.

Wat moet ik dan doen? Net zoals miljoenen meiden mijn kindje laten weghalen omdat het een ongelukje was. Waarom het weg laten halen als het gelukkig kan worden in een liefdevol gezin?

En ja er is wel een stukje egoisme,IK ben er niet klaar voor en IK zal de komende jaren niet de moeder kunnen zijn die een kind nodig heeft.

Oke ter verduidelijking : ik heb nu mijn situatie uitgelegd en geen boodschap aan soortgelijke reacties. Ik zoek slechts mensen om ervaringen van beide kanten over adoptie te delen
  • Micha, ik denk niet dat Lennie op zo'n antwoord hoopte en eerder wat steun kan gebruiken..

In ieder geval vind ik het dapper dat je je kindje wil opgeven voor adoptie en zo een koppel dolgelukkig kan maken in plaats van voor de optie te kiezen die velen in jouw plaats zouden nemen!

Veel succes!

Ellen
  • Bedankt voor je reactie sas
    je lieve woorden doen me goed..
    ik zal er zeker verdriet van gaan hebben, maar ik ben er momenteel oprecht van overtuigd dat dit het beste zal zijn.
    Ik heb eigenlijk nog niet echt geinformeerd bij instanties. Mijn vereiste zou wel zijn dat ?k het gezin mag kiezen, ik wil niet dat het in 'zomaar' in een gezin terechtkomt. Ik zou die mensen eerst echt willen leren kennen en willen weten hoe zij in het leven staan. Een tijdelijk gezin zou ik ook niet willen. Niets lijkt me vreselijker dan van gezin naar gezin te gaan als kindje. Maar ik weet momenteel nog niet wat de mogelijkheden zijn.. eerst maar eens goed informeren
  • hey lennie

ik bedoel dit niet kwaad he
    maar denk er heel goed over ne het is een hele grote stap dat je moet zette ziet dat je er geen spijt van krijgt !!!
    ik vind je wel dapper dat je toch jouw kindje een gelukkig leven wil geven ik hoop dat je een goede zwangerschap en bevaling zal hebbe probeer er het beste van te maken en kies goed ouders voor je kindje !!!!! strekte met de keuze die je maakt !!
    groetjes
  • Hoi lennie

Er zijn echt eel veel organisaties die je kunnen helpen waaronder vbok.
    Zij zijn er juist voor moeders die zwanger zijn het kindje niet willen of kunnen houden en tegen abortus zijn.
    En inderdaad wat ik al zei zo'n gezin als mijn vriendin daar zou je kindje meer dan welkom zijn en het zou opgevoed worden alsof het er eentje van hun is en zo zijn er nog duizenden nederlanders die van jouw kindje zouden houden als of het van hun was.
    Hou je ons op de hoogte van wat je doet mischien kunnen we je steunen,helpen troosten gewoon dingen met elkaar helpen.
    En trek je niets aan van wat andere denken of vinden.
    Goed dat je dat zelf aangeeft.

dikke kus sas
  • lennie,

Ik vind het een moedig besluit dat je neemt. Toch vind ik dat je beide opties open moet houden. Laat je goed informeren naar de mogelijkheden zowel het behouden van je kind als adoptie. Hier in nederland heb je zo'n stichting voor moeder en het ongeboren kind. Waarschijnlijk kunnen ze je heel veel informatie geven. Zorg dat je met officiele instanties werkt.
    Ik weet ook dat bij diverse universiteiten er speciale kinderopvang is juist voor studenten en aio's Het ene sluit de ander niet uit. En ik weet hoe zwaar een universitaire opleiding is en het feit dat je geen familie of man hebt die achter je staat maakt het niet makkelijker.
    je wilt er misschien nu niet over na denken maarals je straks je kindje voelt trappelen of na de geboorte ziet.... Ik was op slag verliefd ookal was ik bang van te voren. Ik ben nu wel ouder dan jij, maar heb geleerd in het leven wat komt dat komt en alles is op te lossen
    Soms moet je wat uurtjes slaap op offeren om alles op een dag klaar te krijgen. Helaas heeft een dag maar 24 uur.
    Ik ben bang dat je iets gaat doen waar je spijt van gaat krijgen.
    Laat je informeren. Dat is eigenlijk het enige wat ik je kan aanraden. Want ookal zoek jij het adoptiegezin uit, je mag je nooit meer in het leven van je kind mengen. Sterkte met je beslissing
  • hoi hoi
    lennie ik vind het heel moedig en zeker geen makkelijke beslissing en ik vind ook dat jij als geen ander aan kan voelen wat je graag wilt
    tienermeoder heeft ook geen voordelen al ben ik zelf ook niet zo oud maar heb wel alles eerst afgerond en een relatie en een woning waar ze kunnen opgroeien en dat is zeker makkelijk als je een kindje wilt opvoeden
    abortus tja is ook niet mijn keuze en zou ook voor abortus gaan al lijkt me dat niet makkelijk als je je kindje ziet en zo maar je hebt bijna geen keuze en als ik jou mening zo hoor dan denk ik dat het de juiste is
    ik wil je in iedregeval heel veel succes wensen in welke keuze je dan ook maakt doe in iedergeval de goede voor jou gevoel
    en laat iedereen kletsen je krijgt er misschien wel vaker te horen

mag ik vragen wanneer je dan ongeveer uitgerekend bent en kun je de bv met je studie combineren

meid echt waar jou hart zit op de goede plek dat je mensen die geen kinderen kunnen krijgen zo kunt helpen van mij krijg je een thumbup.gif

groetjes kissie
  • Hallo allemaal

IK heb gisteren een afspraak met een maatschappelijk werkster gemaakt. Volgende week kan ik er terecht. Natuurlijk wil ik alles tot in de details weten.

Ik begin me steeds beroerder te voelen en heb grote moeite met opstaan en de dingen te doen die ik moet doen ( werken/studeren/huishouden) Pff.. het valt me zwaar.

Ik heb nog steeds geen beslissing kunnen nemen. Het ene moment denk ik ik ben eruit ben, het andere moment ben ik daar niet meer overtuigd van. Ik wacht eerst maar eens het gesprek af misschien dat daar wel iets uit komt rollen.
  • hoi hoi
    lennie dat heb je goed om hulp te zoeken het is zker geen makkelijke besling houden niet houden of toch abortus
    het wordt wel steeds moeilijker je lichaam heeft veel energie nodig om je kindje te laten groeien en er zijn vrouwen bij die echt heel lang beroerd voelen
    maar heel veel succes he thumbup.gif

groetjes kissie
  • Lennie,

Wat een wijze beslissing en wat een wijze woorden spreek je daar. Als je mijn profiel leest kan je lezen dat wij al een kindje geadopteerd hebben, uit een gelijklopende situatie. Ook deze dame kon het niet, kon niet nog een kind aan. Het is het mooiste geschenk die ze me ooit kon geven, maar vast ook de moeilijkste voor haar. Het mooiste geschenk dat ze mij kon geven was het vertrouwen haar kind beter kansen te geven dan wat ze thuis kon krijgen. Want het moet toch ??n van de moeilijkste dingen zijn in het leven om je kindje af te staan, ook al weet je dat het voor het bestwil van het kind is.
    Dus: ik vind het wel een wijze beslissing.
    Ik zou je graag nog veel dingen vertellen, maar niet via een publiek forum. Ik zou dan ook liever hebben dat je me een priv?-berichtje stuurt. Onder mijn bericht staat 'een priv?bericht sturen. Ik laat je ook mijn eigen e-amil adres na: joceline@jedes.be

Veel goede moed!
    En hopelijk tot gauw!
    Joceline
  • Ik lees je vraag nu pas Kissie

Ik weet niet precies wanneer ik uitgerekend ben.
    Ik vroeg bij mijn arts om een doorverwijzing voor een echo.
    Nou hij verwees me dus door naar de abortuskliniek want daar kun je ??k een echo laten maken. Dat voorstel heb ik natuurlijk afgewezen. Ik wil een echo in een gewoon ziekenhuis, niet in een abortuskliniek. ( vraag me af of hij hetzelfde had gereageerd als ik 10 jr ouder was geweest )Ik heb het idee dat ik dan geen objectieve beslissing meer kan maken.

Nu moet ik dus de verloskundige bellen voor een afspraak, wat ik op zich heel eng vind. Ik heb een hekel aan ziekenhuizen. Ik denk zelf dat ik nu ong 8 w zwanger ben. Maar aangezien ik iedere dag kotsmisselijk ben zit het geloof ik wel goed.
  • Hoi,

Ik heb geen ervaring met 'afstaan voor adoptie', maar wil hier toch even kwijt dat ik het heel knap van je vind Lennie, dat jij deze moeilijke weg wil bewandelen!

Ik kan me niet voorstellen wat het betekent om je kindje af te geven nadat het negen maanden in je buik heeft geleefd, maar jouw situatie ligt natuurlijk anders dan de mijne (afgestudeerd, vast werk, vaste partner). Ik wens je alle moed van de wereld toe om je zwangerschap te voldragen en te zorgen voor een goede toekomst voor je kindje, of dat nu een toekomst is bij jou of bij een ander gezin.

Ik vind het heel dapper dat je je houdt aan je principes en dat je dit prille leven niet wil vergooien.

Ik weet niet of het in Nederland en Belgie ook bestaat, maar in Amerika heb je zoiets als 'open adoptie'. Dan blijf jij contact onderhouden met het gezin waarin jou kindje opgroeit. Ikzelf zou denk ik kiezen voor zo'n oplossing, omdat ik me niet kan inbeelden dat ik mijn kindje ooit zou kunnen vergeten. Ik zou willen weten wat ermee gebeurt, hoe het opgroeit... Ik zou willen kunnen zien dat het gelukkig is. En ik zou later willen uitleggen waarom ik de keuze had gemaakt om hem/haar af te staan... Maar ik denk dat dit soort keuzes voor iedereen verschillend kan zijn.

Veel succes met je verdere zwangerschap en veel moed, welke keuze je ook maakt!

Snuffie
  • Hoi lennie

Hoe is het gegaan vanddag, al wat duidelijkheid gekregen?
  • Ik heb begin volgende week een afspraak bij het Fiom..
    Wel eng allemaal, nooit gedacht dat ik daar ooit zou komen.
    Ik hoop dat er duidelijkheid komt, al kunnen zij geen beslissing gaan nemen, dat zal ik uiteindelijk toch zelf moeten doen.

Inmiddels ben ik hele dagen misselijk. Zelfs 's nachts! Ook ben ik ontzettend moe en moet ik , om de avond te halen, 's middags echt een paar uurtjes onder de wol gaan indien ik daar de mogelijkheid daartoe zie. Ook nooit gedacht dat het zo vermoeiend zou zijn. Ik moet nu 's ochtends een half uur eerder opstaan zodat ik het eerste half uur boven het toilet kan doorbrengen, daarna gaat het wel weer.

Verder zal ik nog een afspraak moeten maken voor een echo. Maar dat vind ik mogelijk nog enger. Ik wil echt geen bekende tegenkomen in de wachtkamer. De laatste keer dat ik in een ziekenhuis ben geweest, was bij mijn geboorte. Ik weet niet hoe het precies in zn werk gaat, maar hopelijk krijg ik dat bij het Fiom te horen.

groetjes,
    Lennie
  • hoi lennie

Het fiom wat is dat voor iets?
    Ik heb er nog nooit van gehoord.
    Weten je ouders al dat je zwanger bent?
    Wel balen zeg dat je je zo belabberd voel dit ken ik (gelukkig) niet.
    Heb je ondertussen al een afspraak gemaakt voor je echo.

als je gewoon nog wat wilt kletsen kan altijd

dikke kus sas wink.gif
  • Hoi,

Ik wil ook even zeggen dat ik het super moedig van je vindt!!!! Het is geen makkelijke beslissing en je gaat waarschijnlijk nog veel heen en weer geslingerd worden tussen keuzes. Je bent er misschien nog niet aan toe om mama te worden ma eigenlijk ben je al een goede mama want je wil het beste voor je kindje, hoe moeilijk dat voor jezelf ook is!!! Er zijn veel koppels die geen kinderen kunnen krijgen en andere kindjes kansen willen bieden en gelukkig willen maken en veel liefde willen geven. Ik denk ook dat je er heel goed over moet nadenken maar dat doe je duidelijk al. Je kan op voorhand ook niet zeggen hoe dingen gaan verlopen in de toekomst en hoe je je dan gaat voelen bij je keuzes maar als je de keuzes maakt en ze op dat moment goed voelen moet je je daar ook aan vasthouden. Als je dan later anders zou denken dan weet je toch dat de keuzes die je gemaakt hebt op dat moment het beste waren en dan kan je je er ook weer achter zetten. Ik hoop dat je eruit kan komen en waarschijnlijk ga je veel verschillende reacties krijgen maar doe wat voor jou juist voelt hoe moeilijk ook, meestal heeft je gevoel het bij het rechte eind!!!! Veel mensen zullen niet begrijpen dat je er zelfs maar over nadenkt je kindje op te geven voor adoptie. Mijn zus kan geen kinderen krijgen en is nu alles aan het doen om te kunnen adopteren. t Is allemaal dubbel. Langs ene kant zou je zeggen dat het niet te begrijpen is en dat je blij zou moeten zijn dat je zwanger bent en langs de andere kant is het heeeeel begrijpelijk dat je het allerbeste voor je kindje wil en dat er mensen zullen zijn die na een lange lijdensweg misschien voor jouw kindje mogen zorgen en daar heel blij en dankbaar voor zullen zijn. Doe wat je voelt dat je meot doen, ik sta ahter je, wat je keuze ook mag zijn en als je er nog verder over wil praten mag je me ook altijd contacteren, ik kan goed luistern!

Heel veel geluk met het maken van je moeilijke keuzes en in de verdere toekomst!!!! Houd de moed erin en geloof in jezelf!!!! wink.gif
  • Ik snap wat je denkt en voelt.
    Maar op deze vraag zal ik je nooit een zinnig antwoord kunnen geven. De kans dat ik en mijn man een eigen kindje kunnen krijgen worden per onderzoek steeds kleiner. En misschien krijgen we het geluk nooit om iets van eigen vlees en bloed vast te kunnen houden.

ik weet dat het heel moeilijk voor je is, maar zie dit als een zegen! Iets als het lot, het zal wel zo moeten zijn.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar denk er alsjeblieft heel goed over na! Sterkte

Dorien
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld