crisisgezin

• hoi iedereen

wij (mijn man, zoontje van 1 jaar en ikzelf) staan helemaal aan het begin om pleeggezin te worden.
    onze voorkeur gaat uit om crisisgezin te worden.
    ik ben gastouder en dus eigenlijk altijd thuis en altijd beschikbaar.
    zijn hier mensen die al ervaring hebben met crisiskinderen.
    misschien kan je dan iets vertellen over hoe lang ze blijven, wat je moet aanschaffen, wat vaak de doelgroep is, of er contact is met biologische ouders.
    we zullen in het traject vast veel te weten komen maar ik ben er nu al zo nieuwschierig naar.

liefs inge
  • Ik kan je alleen mijn eigen ervaring vertellen als tiener in een crisisopvang gezin. In mijn geval stond ik op de wachtlijst voor een gezinsvervangende instelling, maar moest direct het huis uit. Het crisisopvang gezin heeft mij toen voor een maand of 5 a 6 onderdak geboden, ik was toen 13 jaar. Ik geloof dat mijn moeder een keer binnen is geweest voor kennismaking, omdat ik af en toe nog wel een weekend naar huis ging, dus er was wel contact met de biologische ouders. Het gezin had zelf een ingerichte kamer met bed (beddengoed) en bureau, kleding kast en soort van wandmeubel.

Wat ik als tip mee kan geven: luister altijd naar het kind. In mijn eigen geval waren mijn ouders altijd heel vriendelijk en begrijpend en niemand snapte ooit wat er toch mis was bij ons thuis. Ze zagen alleen de vervelende tiener, maar niet de dagelijkse terreur thuis als er niemand bij was. Negatieve aandacht was in mijn geval ook aandacht, en ik ging alleen maar harder schreeuwen omdat niemand ooit mijn kant van het verhaal wilde geloven, en de hulpverlening altijd al een vooroordeel had in plaats van dat ik ooit de kans had om een andere kant te laten zien. Het was altijd alsof iedereen verwachtte dat ik vervelend was... en dus was ik het ook!

Ik wist trouwens ook nooit hoe ik mijn pleegouders aan moest spreken.. voornaam? mevrouw? meneer? u? Het was heel ongemakkelijk om direct aanspreken te omzeilen. Misschien was ik gewoon heel raar daarin maar toen ik er eenmaal een week woonde durfde ik het niet meer te vragen blush.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld