eigen kids en nog gaan voor adoptie

• Hey Kaatje,

helemaal niet raar hoor! Wij kunnen ook zonder problemen kindjes krijgen en opteren na 1 adoptiekindje en 2 biologische terug voor een adoptiekindje.

De eerste stap is inderdaad je inschrijven voor een cursus interlandelijke adoptie bij kind en gezin. Dit duurt 2 voormiddagen denk ik en jullie moeten beiden aanwezig zijn. de cursus gaat voornamelijk over de adoptie driehoek. Nl kind, biologische moeder en adoptiemoeder. Ook worden hier mogelijke problemen besproken zoals een hechtingsstoornis en worden er voorbeelden besproken van hoe een kindvoorstel eruit zal kunnen zien. In deze cursus kijken ze nog niet naar enige geschiktheid van de ouders.

Is deze cursus afgerond krijg je er een attest van en dit attest moet je dan samen met enkele ander papieren (bewijs van woonst, geboorteakte en bewijs van nationaliteit en uittreksel uit huwelijksakte) binnenbrengen in de jeugdrechtbank. Dan kom je op de rol te staan en beveelt de rechtbank een maatschappelijk onderzoek aan. Dit zou binnen de 2 maanden moeten starten maar je moet eigenlijk op 6 maanden rekenen voor de start van het onderzoek. Dan na enkele maanden is dit afgerond en kan je in de rechtbank gaan kijken of je goedgekeurd bent of niet. Is het een positieve beslissing, dan moet je je gaan inschrijven in een adoptiebureau afhankelijk van het land dat je verkiest.

Momenteel zijn er grote wachtlijsten. Bv Ethiopië is nu 4 jaar,... Maar er zijn natuurlijk ook kleinere wachtlijsten. Ook is dit enorm afhankelijk van de leeftijd van het kindje dat je wil adopteren en ook of het een special need mag zijn of niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
    Veel succes nog!
  • Hallo,

Bedankt voor je reactie, ik ben al weer wat wijzer.

Nog enkele vraagjes. Momenteel zijn wij niet gehuwd.
    Voor de meeste landen is dit wel een must.
    Is het voldoende om voor de wet gehuwd te zijn? Want dat is natuurlijk maar een formuliertje ondertekenen (als ik het zo even cru zeg).
    En moet dit dan gebeuren voor we een attest aan de jeugdrechtbank geven? Of pas wanneer we een aanvraag indienen bij een adoptiebureau?

Heb je nog keuze in leeftijd?
    Voor ons hoeft het geen heel jong kindje meer te zijn.
    Om het leeftijdsverschil met zijn/haar broer te beperken.

Groetjes
    wave.gif
  • Beste Kaatje,

Pas wanneer je effectief naar een adoptiebureau stapt met je geschikheidsattest is al of niet gehuwd zijn van belang. Bij je tussenvonnis wordt er wel ook gevraagd naar je burgerlijke stand en gehuwden moeten dan ook een kopie van hun huwelijksakte meegeven. (officieel samenwonende moeten trouwens ook een wettelijk attest kunnen voorleggen). De meeste herkomtlanden vragen idd een gehuwd koppel, voor de wet is wel voldoende, de landen die vragen naar een kerkelijk huwelijk vragen leggen ook een min aantal jaren huwelijk op en die zijn: min 3j voor Fillipijnen en min 5j voor Zuid-Afrika. Sommige landen zoals Sri Lanka( min 2j) en Haiti (min 10j) vragen verlangen ook een aantal jaren huwelijk , maar het mag juist wettelijk daar.
    je kan bij bepaalde landen zoals Polen , Ethiopie kiezen voor een ouder kind, maar een adoptiebureau zal je geen kind toewijzen dat ouder is dan de reeds aanwezige kinderen in het gezin bv je kind is nu 16 maand, tegen dat je de procedure rond hebt en naar een bureau kan gaan is hij ong een 1.5 j ouder, dus je kan maar een kind tot 3 jaar oud adopteren.

veel succes nog!
    grts
  • ivm het al dan niet gehuwd zijn, bij ons werd het anders uitgelegd: het is heel belangrijk dat dit in orde is vóór de gerechtelijke procedure begint en in veel gevallen wordt voor die procedure voortgegaan op wat staat op het attest na de voorbereidingscursus: twee personen van onze cursusperiode hebben dan ook nog tijdens onze cursus hun huwelijk georganiseerd zodat hun cursusattest al een attest was voor een gehuwd koppel en niet voor twee samenwonenden omdat dit ook belangrijk kon zijn later.. dus ja, als je toch overweegt om speciaal voor de procedure voor de wet te trouwen, dan toch best zo snel mogelijk, zodat er geen problemen zijn achteraf hierdoor!
  • Het is vooral van belang dat je vonnis vermeld dat je gehuwd bent, dat wordt immers meegestuurd naar het land van herkomst. Je voorbereidingsattest doet eigenlijk niet echt ter zake ... .
    Om problemen te vermijden dus best huwen vooraleer je vonnis uitgesproken wordt. Wij huwden tussen de 1e en 2de verschijning en legden bij de 2de verschijning onze huwelijksakte voor aan de rechter.

Succes !
  • vermeldT, sorry wink.gif !
  • juist Ano, ik gaf wat verwarrende info geloof ik, tis idd belangrijk dat je voor je defenitieve vonnis, dus voor het behalen van je geschiktheidsattest gehuwd bent.
  • Bedankt allemaal.

Ik las net dat je een datum opgelegd krijgt voor de cursus, dus dat je niet op voorhand weet wanneer de cursus door kan gaan.
    Moet je hiervan op voorhand je werknemer verwittigen?
    Ik weet niet of mijn werknemer ermee akkoord zal gaan dat ik twee dagen een cursus volg...of zijn ze dat veplicht?

Groetjes Kaatje
  • @Kaatje, als je in België woont, duurt de cursus 20 uur in totaal verspreid over 1 volledige dag (8u), 3 voormiddagen van 3u en 1 avondsessie (3u) waar we deelnamen aan een panelgesprek met een adoptiemoeder, een geadopteerde en een afstandsmoeder. je kan een aanwezigheidsattest vragen aan triobla, want de 'lessen' zijn verplicht(wanneer je door omstandigheden een sessie niet kan bijwonen ben je verplicht aan te schuiven bij de volgende cursusgroep en pas wanneer je alle sessies gehad hebt krijg je je attest). Dit aanwezigheidsbewijsje is niet rechtsgeldig zoals een ziektebriefje maar het maakt je werknemer wel duidelijk dat je verplicht wordt er te zijn. Wij hebben telkens verlof genomen, we kregen onze data ong 2 maand voor de start van de cursus, dus ruim op tijd om verlof te regelen.

succes
  • ja kaatje, verplicht hoor die cursus smile.gif

is heel leerrijk hoor, allez dat vond ik toch blush.gif
  • Hallo Kaatje,

De werkgever is niet verplicht om je die dagen vrij te geven en ik weet zowieso dat het al zeker voor mensen die in het onderwijs staan niet zo evident is om vrij te krijgen.
    Je kan idd een bewijs van aanwezigheid krijgen. In België afhankelijk van in welke provincie je woont, is dit via VCOK of Triobla.
    De meeste werkgevers willen toch wel gemotiveerde werknemers en dat lijkt mij reden genoeg om mensen toch vrij te geven voor zo'n belangrijk doel in hun leven wink.gif

Groetjes
  • hallo

Ook ik heb hier met veel interesse deze discussie gelezen.
    Omdat ik altijd gezegd heb, na m'n eigen kindjes ook voor een adoptie kindje te kiezen.
    Maar zover ben ik nog niet, het is hier enkel de gedachte die speelt.

Heb ogen open getrokken over een paar opmerkingen van mensen, dacht dat we iets ruimdenkender waren in deze moderne tijd.
    Maar misschien maar goed dat ik dit gelezen heb, zodat ik een beetje 'voorbereid' ben voor de commentaar die gaat volgen, moest het ooit zover zijn.

In ieder geval, ivm werk en cursussen volgen, in mijn job (onderwijs)stond overlaatst in de vakbondkrant, dat je ook voor adoptie, verplicht vrij krijgt, om alles te regelen wat te regelen valt.
    Misschien is dit in de privé heel anders, sorry daar heb ik geen ervaring mee.
    Maar misschien dat je best eens even rondbelt kaatje, hoe dat zit?
    Zodat je al sterker staat, vooralleer je het aan je werkgever voorlegt!

wink.gif

Succes allemaal! thumbup.gif
  • Hoi,

Dat de cusrsus verplicht is dat wist ik wel hoor.
    Dat vind ik maar normaal ook.

Ik vroeg me dus af of mijn werkgever me verplicht was om mij vrij te geven.
    Ik werk namelijk in het onderwijs, en dus zijn extra vrije dagen niet evident.
    Sociaal vrelof kan ik natuurlijk wel nemen, maar zoveel dagen zijn dat ook niet.
    Ik zal me eerst nog maar eens goed bevragen.

Groetjes Kaatje
  • adoptie start 2011

Hoi iedereen,

Net zoals iedereen die start met adoptie zitten wij ook vol spanning te wachten op de volgende stap. Zitten er KA tussen van Limburg?

grtjs

Loste
  • Ook wij hebben gekozen voor adoptie, vanmorgen mijn aanmeldingsbrief gepost, en de bal kan aan het rollen gaan.
    Wij hebben reeds 2 kinderen en willen nu gaan voor adoptie. We wilden graag gaan voor een gezin van 3 of 4 kinderen. Daar ik in het laatste jaar 3 keer een miskraam heb gekregen is het niet meer aan de orde om nog zwanger te geraken. Ik zie dit zeker niet als een tweede keus maar als een tweede kans. Zowel als ouder en als kind.
  • Hallo iedereen,
    Ik heb dit onderwerp gelezen en wil toch wel even reageren.
    Wij zelf hebben een eigen kindje maar zouden misschien wel nog een adoptiekindje willen. (nog geen concrete plannen, wel al info aan her verzamelen)
    Ik kwam zo op de website van fiac en heb die mensen even gemaild. Omdat op de site te lezen stond dat Zuid-Afrika voorkeur geeft aan mensen zonder kinderen of adoptiekinderen uit ZA.
    Als antwoord kreeg ik dit:
    "Zuid-Afrika bemiddelt niet voor koppels die het geluk hebben om een biologisch kind te krijgen, althans niet het kanaal waarmee wij samenwerken. We merken dat ook andere herkomstlanden steeds meer de voorkeur geven aan koppels die ongewenst kinderloos zijn, maar niet zo uitgesproken als Zuid-Afrika."
    Gewoon ter info...
    Wij laten de adoptiedroom even rusten...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld