Hoe op geboortekaartje vermelden?

• Hallo,

Wij zijn reeds 2 jaar de trotse pleegouders van een meisje. Nu zijn wij zwanger van ons eerste kindje.
    Vermits ons meisje een lange termijn opvang is en hoogst waarschijnlijk tot haar meerderjarigheid willen wij haar graag op het geboortekaartje vermelden.
    Gewoon als zusje vinden wij dit niet kloppen en ook niet eerlijk naar de biologische ouders toe.
    Maar pleegzusje vinden we zo afstandelijk. Wij dachten zelf dan aan speelzusje ofzo maar zou het leuk vinden om nog andere ideetjes te horen/lezen.
    Dus wie leuke tekstjes weet waarin zij kan verwerkt worden laat het maar weten.

Groetjes,

Inti
  • Dat vind ik heel goed
  • schitterend! En wat dacht je van plus-zus?
  • Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Plus-zusje vind ik eerlijk gezegd nogal raar klinken maar het is toch leuk om eens een ander idee te horen.

Zouden jullie het dan zetten bij de vermelding van meter en peter of het in het tekstje op het kaartje verwerken?

Groetjes,

Inti
  • je kan ook zeggen vriendinnetje van...
  • ik vind plus zus meer iets voor een stiefzus.
    Maar inderdaad haar vermelden als speelkameraad of vriendinnetje van.
    Maar dan op de plaats waar je een "echte" zus zou vermelden.
    Dus bijv.:
    NAAM KIND
    dochter/zoon van ...
    Speelkameraardje van ...
    Ik zou ze zeker neit vermelden bij meter en peter. Ook al betekenen die veel, een zus (eenders hoe) is toch altijd iets meer waard.
    Uiteindelijk zijn ze in alle opzichten broer/zus en zus. Buiten dat ze uit een andere buikmama komt. Sla haar zeker niet over eng eef haar een plaats zoals je zou geven aan een ander eigen kindje.
  • Wat vinden jullie van dit tekstje?

Hallo kleintje, dag lieve schat, wist je dat je naast je mama en papa, ook nog een speelzusje had.
    (naam pleegdochter) zal graag met je spelen, bij haar zul je je zeker niet vervelen.

Groetjes,

Inti
  • Heel mooi tekstje hierboven!
  • Toen onze jongsten geboren werden hadden wij ook al enkele jaren een pleegzoontje in huis - ook hij werd voor lange tijd in ons gezin geplaatst en maakt dus echt deel uit van onze familie.

Voor ons 'voelt' hij gewoon net als ons eigen kind maar toch hebben we gelet op de vermelding op de geboortekaartjes:

bij Rune werd het:
    kleine broer en speelkameraadje van... (opsomming van de namen)

en bij Noor:
    Bij (alle namen, ouders en alle kinderen - ook ons pleegzoontje) is er weer reden tot feest. Wij hebben er een prinsesje bij!
    De tekst op het geboortekaartje was opgesteld als een verhaaltje waarbij Noor de hoofdrol (de prinses) speelde - daarmee werd ook de gevoelige benaming 'broer' omzeild...

't ligt gevoelig, hé?
    Nog veel succes met je zwangerschap en dan... genieten van 2 kindjes!

Veronique
  • Hey Nikki,

Jij zegt het net zoals wij het voelen. Voor ons voelt ons pleegdochtertje als een eigen kind. Zij betekent evenveel voor ons maar je moet idd ook rekening houden met de biologische ouders/familie.
    Wij proberen in het belang van onze pleegdochter om deze contacten zo goed mogelijk het houden en respect te tonen voor hen. En juist daarom vinden wij het niet kunnen om haar gewoon als zusje op het kaartje te zetten ondanks zij voor ons gewoon een zusje is.

Groetjes,

Inti
  • Wij hadden dit voor met mijn stiefkids. Zij wilden op het kaartje staan maar we hebben veel problemen met de mama.

Daarom hebben we voor alle miserie te vermijden gewoon ook speelkameraadje van Sharon en Keanu geschreven.

Bij onze naam stond er Hartendiefje van Krist en Kelly.

Zo hadden we voor iedereen een andere benaming ipv mama en papa en broer en zus.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld