informatie ivm pleeggezin

• hallo iedereen, ik had een paar vraagjes ivm pleegouderschap.. zoals: zijn er strikte regels over het werk dat de pleegouders doen? bv: mijn man en ik zijn zelfstandig en werken ieder om toer tot 20u, waarvan er dan één van de twee thuis is.
    Ik heb ook een dochter uit mijn vorige relatie waarvan ik co-ouderschap heb, bekijken ze dit negatief? ook al zijn wij twee mensen die doodgraag kinderen zien!
    Staat er een minimumleeftijd op voor de pleegouders?
    en heb gehoord dat er een korte termijn is en een lange termijn, wat houden die 2 juist in? Wij zouden graag een kleintje de kans geven van dezelfde leeftijd als mijn dochtertje maar weten niet of we dit kunnen doen tot ze 18jaar oud is.

Als jullie meer weten, mogen jullie altijd antwoorden, zo zou ik al veel meer weten.
    Hartelijk dank!
    mvg Stéphanie
  • Ellen,

Wij hebben 2 pleegkindjes. Een meisje van 4 jaar die bij ons gekomen is toen ze ong. 10 maanden was en een jongen van nu 2,8 jaar die bij ons gekomen is toen hij juist 2 jaar werd.

Eerst en vooral wil ik je zeggen dat je goed moet informeren bij de verschillende pleegdiensten die kort bij je woonplaats gelegen zijn.
    Want elke dienst heeft toch zo wat zijn manieren van werken en regels.

Je hebt verschillende soorten pleegvorm. Korte termijn, lange termijn, crisisopvang, steungezin.

Korte termijn wil zeggen dat het kindje maar heel kort bij je blijft. Bij onze dienst is dit dan max. 1 jaar.
    Lange termijn wil zeggen dat het kindje langer en misschien zelfs wel tot meerderjarigheid bij jullie zal zijn.
    Bij crisisopvang kunnen ze je elke moment opbellen om een kindje op te vangen. Dit is normaal altijd voor hele korte tijd (enkele dagen). Bv. kindje uit éénoudergezin waarvan de ouder plots moet opgenomen worden ofzo.
    Steungezinnen vangen kindjes op die wel thuis kunnen blijven wonen maar waarvan de ouders eens een dagje of misschien een weekend rust nodig hebben om het vol te houden zelf voor hun kind(eren) te zorgen.

Denk niet dat er echt een minimumleeftijd of maximumleeftijd is maar ze gaan natuurlijk geen 16-jarige plaatsen bij iemand die zelf maar 23 jaar is.

Onze dienst plaatst ook geen kindjes van dezelfde leeftijd als je eigen kindjes. Ze willen toch minstens een half jaar tot een jaar verschil.

Wij hadden eerst onze pleegdochter (van eind 2007). Onze eigen dochter is daarna geboren in 2009. En toen we terug voor een pleegkindje gingen hebben wij gewoon een kindje gevraagd jonger dan 3 jaar (de leeftijd van onze pleegdochter toen).
    Wij hebben de aanvraag gedaan toen onze eigen dochter 3 maanden oud was. En toen zij 8 maanden was is dan ons pleegzoontje gekomen.
    Wij vinden het goed zo, de oudste is de oudste gebleven en de jongste de jongste.
    En volgend jaar wordt ons zoontje geboren. Er zal dan een mooi evenredig verschil zijn tussen alle vier de kindjes (4j,2j,19m en 0m)

Je kan ook eens gaan lezen op de site pleegzorg Vlaanderen.
    En als je graag nog iets wil weten dan hoor ik het wel.

Groetjes,

Inti

ps: oja, even vergeten, ik ben wel van België
  • dikke merci voor de informatie! Ik ben ook van België smile.gif
    Maar nu ben ik toch al veel meer op de hoogte
    Het zal alleszins een drukke bedoeling zijn bij jullie, zo met al die kleintjes wink.gif
    Ik zie gewoon heel graag kinderen maar om zwanger te zijn is dat moeilijk bij onze zaak vermits ik dan zeker 6maanden niet kan werken dus lijkt het mij mooi al wat oudere kinderen bij ons gezin aan te sluiten!
    Nogmaals bedankt voor de informatie!!!
  • Inti, jij kan het altijd zo goed uitleggen content.gif . Met welk pleegzorgbureau werken jullie?
    Ons dossier ligt nu voor, binnen hooguit 10 dagen weten we of we "goedgekeurd" zijn. Hier zal dus ook eerst een pleegkindje komen alvorens dat er een natuurlijk kindje komt.
    Hoe kwamen jullie tot die keuze om eerst een pleegkindje te nemen? Hier is het door problemen met mijn bekken gekomen.

Ik voel me een beetje "in verwachting" blush.gif en droom voortdurend dat ik zwanger ben hihi. Het is ook wel echt uitkijken naar een kindje! Wij hebben een kindje van 0 tot 4 jaar opgegeven.

Ellen, je kan eens naar een infoavond gaan, daar kan je vragen stellen, krijg je een globaal beeld van pleegzorg en kan je kijken of het al dan niet iets voor jullie zou zijn.
    De mensen van Pleegzorg zijn bij ons 4x op huisbezoek geweest. Het ging eerst over onze motivatie en verwachtingen, dan ging het een keer over mij, dan een keer over mijn man, en de laatste keer ging het over hoe we pleegzorg "praktisch" zouden opvatten.
    We hebben ook elk een vragenlijst moeten invullen en dan ook een gemeenschappelijke lijst. De vragen waren heel uiteenlopend, gaande van hoe je bent opgevoed (komt ook in het gesprek aan bod), hoe je relatie is, wat je in je vrije tijd doet, over je leefomgeving en ook over het profiel van je pleegkindje (leeftijd, gezinssituatie, ...)

Moest je nog vragen hebben over de procedure of waar wij gaan, mag je me altijd een pb'tje sturen!

wave.gif
  • hey radijsje! Leuk voor jullie dat jullie zo iets leuk hebben om naar uit te kijken! Ik heb al eens gekeken voor zo een infoavond maar er is er eigenlijk geen enkele in onze buurt (Halle) of toch niet via kaos. Misschien dat jullie nog andere bureaus kennen die misschien wel infoavonden houden in de buurt? dan had ik er zeker graag eens eentje bijgewoond!
    Alleszins véél geluk!!! En hou me maar op de hoogte!
    (opblaasbarekikker@hotmail.com) als je eens mailtje wil sturen of zo!

Vele groeten
    Ellen (Stéph)
  • wij wonen in NL en staan inmiddels al ruim 15 maanden op de lijst voor langdurige pleegzorg. Ik weet niet hoe dat in Belgie is en of die wachttijden ook zo lang zijn, maar in NL is het niet ongebruikelijk. Houd er dus rekening mee dat het allemaal wel eens heel lang kan duren (maar het kan soms ook wél heel snel gaan hoor!).
    Het wachten is overigens wel frustrerend soms drunk.gif
  • Is in belgie pleegzorg hetzelfde als adoptie?
    Ik vind het namelijk een beetje apart dat als je geen tijd hebt om zelf zwanger te raken, maar een pleegkind neemt. Terwijl pleegkinderen vaak een moeilijke tijd hebben gehad
    Anders werden ze niet uit huis geplaatst. En hebben dus veel tijd nodig. Ik wilde vroeger altijd crisisopvang doen. Maar door mijn werk en dat van mijn man is het helaas niet haalbaar. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een pleegkind weer terug gaat naar zijn/haar biologische ouders, terwijl dat bij adoptie niet zo is. Dus om een pleegkind als vervanging van een eigen kind te zien....een beetje vreemd
  • Marleen,

Waar lees jij dan dat pleegkinderen hier genomen worden ter vervanging van een eigen kind?
    Een pleegkind is nooit jouw eigen kind en kan een eigen kind ook niet vervangen.
    Het kan wel een oplossing zijn voor mensen om aan hun kinderwens te voldoen als ze zelf niet zwanger kunnen worden en/of de mogelijkheid tot adoptie niet hebben.
    Een kind moet biologisch niet van jou zijn om het graag te kunnen zien he.

Groetjes,

Inti
  • Marleen, op wie heb je het nu eigenlijk?
    Lees eerst eens fatsoenlijk waarom mensen opteren voor pleegzorg ipv te gaan oordelen zonder achtergrondinfo annoyed.gif
  • Ellen,

om even een klein beetje een antwoord te geven op jouw vraag: 'staat er een minimum of maximumleeftijd op pleegouders:

Diensten hanteren meestal wel een maximumleeftijd (alhoewel daar dan ook wel af en toe van wordt afgeweken hebben we zelf al gemerkt)
    Er wordt vanuitgegaan dat er tussen de leeftijd van het pleegkind en de pleegouder max. 45 jaar mag tussen zitten.

Men zal bv. geen 2-jarige plaaten bij 2 vijftigers.

Minimumleeftijd zal er vermoedelijk ook wel zijn, alhoewel ik in men kennissenkring weet heb van een 19-jarige pleegmama die een 2-jarig jongentje (van de buren) onder haar hoede nam en in eerste instantie geen begeleiding van een dienst voor pleegzorg had, maar zelf daartoe de nodige stappen ondernam en uiteindelijk wel begeleiding kreeg.
  • in Nederland moet bij bestandspleegzorg minimaal een van de pleegouders 21 jaar of ouder zijn. Een maximumleeftijd is er volgens mij niet officieel.
    Men kijkt voor de kindjes wel naar de leeftijd van je eigen kinderen. Bij ons in NL hanteert men de regel dat er minimaal 2 jaar in leeftijd tussen je eigen kinderen en het pleegkind moeten zitten. En als je zwanger bent, mag je ook geen pleegkindje opvangen, totdat je eiegen kindje 1 jaar oud is en je gezinssituatie weer stabiel genoeg is.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld