Kan nieuwe vriend dochter 'adopteren'?

• Hey iedereen, ik zit met een dilemma. Zal proberen de situatie uit te leggen.

Op dit moment heb ik een dochter van mijn ex, ze is bijna 1 jaar. Officieel was zij niet helemaal gepland, mijn ex en ik waren eigenlijk al uit elkaar toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. Hij heeft haar wel erkend, en is dus officieel haar vader. In de weekenden gaat ze meestal een dag en een nacht naar hem toe, verder is ze bij mij. En mijn 'nieuwe' vriend.

De famillie van mijn ex lijkt mij niet zo te mogen omdat zij vonden dat ik de zwangerschap niet door had mogen zetten omdat we al uit elkaar waren. Ik kon dat alleen niet en heb besloten helemaal voor mijn dochter te gaan, met of zonder hun zege. Nu zei de moeder van mijn ex laatst dat mijn nieuwe vriend mijn dochter wel kon adopteren (HOE KUN je dat nou zeggen over je eigen kleindochter?! maargoed).
    Mijn ex en ik kunnen op zich redelijk met elkaar opschieten, al komt dat vooral omdat ik er alles aan doe om mijn dochter haar biologische vader te laten kennen, zodat ze mij dat in ieder geval later niet kan verwijten (en ook mijn ex niet).
    Echter, hij lijkt vooral te willen leven volgens het 'wel de lusten niet de lasten' principe. Ze mag bij hem komen wanneer het hem uitkomt, maar eigenlijk zou hij liever geen cent voor haar neer willen leggen. Persoonlijk denk ik dat dat vooral komt door zijn moeder maar dat is een ander verhaal. Hij is -vooral in het begin- totaal niet in haar geiinterreseerd geweest.

Mijn huidige vriend en ik hebben het dan ook regelmatig over de uitspraak van mijn ex-schoonmoeder. Soms wilden we toch dat zij van mijn vriend was in plaats van van mijn ex... het zou alles zo veel gemakkelijker maken voor iedereen. Alleen vraag ik me af wat ik mijn kindje dan aan doe...

In ieder geval is mijn vraag: KAN mijn huidige vriend mijn dochter adopteren, zodat ze officieel zijn dochter word? En wat zijn dan de rechten van haar biologische vader?

Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven
    Groetjes!
  • Ik neem aan dat je uit Nederland komt, gezien je taalgebruik..!

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem! Alleen ziet mijn dochter haar verwekker absoluut NIET! Hij is echt een kl@@tzak eersteklas en het is voor haar domweg geen veilige omgeving...... Ik zal hier even een tekstje kopi?ren die voor mijn, maar dus ook voor jouw situatie van toepassing is:

*Wat is stiefouderadoptie?
    Stiefouderadoptie is een adoptie door ??n persoon (eenouderadoptie). Bij een stiefouderadoptie adopteert de nieuwe partner van ??n van de ouders het kind.
    In de praktijk gaat het om een ouder en zijn of haar nieuwe partner, die samen met ??n of meer kinderen al in gezinsverband samenleven. Bijvoorbeeld een ouder wiens echtgenoot is overleden en die een nieuwe partner heeft.

*Verbreking familieband
    Bij een adoptie wordt de oorspronkelijke familieband met de oorspronkelijke ouders verbroken. Bij stiefouderadoptie blijft de familieband met de oorspronkelijke ouder bestaan die samen met de adoptant het kind verzorgt. Alleen de familieband met de andere ouder wordt verbroken.

*Verzorgingstermijn drie jaar
    Om een kind te kunnen adopteren, moet een stiefouder minstens drie jaar voor het kind gezorgd hebben. Ook moet u ten minste drie jaar hebben samengeleefd met de ouder.

We zullen dus behoorlijk wat geduld moeten hebben........ cry.gif

Liefs Esther en de meidenbende bigsmile.gif <3
  • Hoi!
    Ik herkende je verhaal best wel en besloot daarom even te reageren..
    Ik woonde samen met mn exvriend toen ik zwanger geraakte..hij wou t kindje erkennen,ok, een maand later gingen we uit elkaar,was 4maanden zwanger ..heb dus geen goede band gehad met mn ex, hij wilde geen moeite doen om mn dochter te leren kennen, nee, hij wilde af van de financiele last! stuckup.gif zijn letterlijke woorden (en ookal kreeg ik geen cent allimentatie!)..
    toen moyrha'tje 4maanden oud was heb ik mijn huidige man leren kennen..toen zij hem 'papa' begon te noemen (tja, wat verwacht je anders dan <3 ) vonden we het welletjes geweest en besloten we te beginnen met de adoptie, aangezien mijn ex in al die tijd nooit zn kop heeft laten zien..ik contacteerde hem en zei dat ik zou beginnen met een adoptie..prima zei hij!
    ok, eerst een voorbereidingscursus gevolgd via Kind en gezin, en daarna kond de bal aan het rollen geraken..die cursus is dus verplicht..Ik kan je nog wat raad geven, maar het is misschien beter om dit via mail te doen..
    kellyke_1985@hotmail.com
    groetjes, Kell
  • Hey meiden, dankjewel voor jullie reactie!
    Hier is het niet zo dat de vader niet wil betalen (het gaat welliswaar met behoorlijk wat tegenzin... 100 euro per maand. inderdaad je leest het goed.) maar hij zorgt gewoon niet goed voor haar. Hij was zelfs haar verjaardag vergeten! Er zijn een heleboel omstandigheden die ik hier nog wel kan opsommen maar ben bang dat ik dan in ieder geval die drie jaar nog even af moet wachten... tired.gif helaasch pindakaasch! voorlopig nog maar even zien hoe t gaat. sterkte in ieder geval!
    liefs wave.gif
  • Hoi,

geloof wel dat het kan maaaaaaaaaaaar dan moet de biologische vader toestemming geven dus hij moet zijn eigen kind afstaan

je kan natuurlijk informatie aanvragen.

grt claudia
  • hallo
    ik heb eens een vraagje,ik ben nu 34 bijna 35 weken zwanger en ik ben gisteren dan naar het ziekenhuis geweest voor een kamer te gaan vastleggen en dan krijg je een formulier waar je de naam van je partner/vader van het kind moet ingeven en ik heb de naam van men vriend de niet biologische vader opgegeven.we willen heel graag dat het zijn naam krijgt(met de biologische vader heb ik geen contact meer)maar men moeder is daar niet mee akkoord maar ze was er gisteren bij toen ik zijn naam opgaf als men partner en nu is men vraag staat dat kind nu op zijn naam en kan men moeder dat laten veranderen zonder men toestemming moest dat nu de achternaam van men vriend krijgen? nervous.gif

groetjes katrien
  • Ik denk dat het afhangt van jouw leeftijd. In princiepe als je boven de 16 bent kan zij er niets tegen doen.

Maar waarom geef je het kindje niet gewoon je eigen achternaam? Lijkt me wat logischer toch?

wave.gif
    Ingibjorg
  • ik ben 18 jaar ik word er 19 in november,maar sta het nu op zijn naam dan?

groetjes katrien
  • Hey,

Kort en bondig... Je kan je huidige vriend je kind laten adopteren op voorwaarde dat je ex ermee akkoord gaat anders niet...

wave.gif
  • ja maar ik heb daar geen contact meer mee sinds hij weet dat ik zwanger ben disappointed.gif dus we wouden het vanaf de geboorten zijn achternaam geven,want we dachten als we hem opgeven als de partner dat het dan zijn achternaam kreeg

groetjes
  • ik denk, maar ben niet zeker, dat de achternaam vastgelegd word in het stadhuis. Na de geboorte moet je partner zowiezo mee naar het stadhuis en jijzelf ook voor het vastleggen van je kindje, dus ook de achternaam. Je kan dit ook op voorhand regelen bij het stadhuis zodat je zelf (juist na de geboorte) niet mee moet naar het stadhuis. Als je getrouwd bent dan krijgt het kindje zowiezo de naam van je partner.
    Ik denk niet dat de naam dat je nu hebt opgegeven officieel gaat zijn hoor.

Hoelang ben je samen met je vriend, niet zolang veronderstel ik, waarom geef je dan het kindje niet gewoon je eigen achternaam. Stel dat jullie na een tijdje toch uit elkaar gaan.
  • ja dat het op de papieren van het ziekenhuis zijn achternaam heeft en dat hij dan naar het gemeentehuis gaat met die papieren zodat het officieel zijn achternaam dan heeft zo wil ik bedoelen,want hij sta nu in het dossier als vader dus heeft het dan nu zijn achternaam op de papiere? zodat ik er gewoon mee naar het gemeentehuis moet gaan voor het officieel te maken?
    groetjes
  • Je kan wel het kindje de naam geven van je huidige parnet vanaf dat je 6 maand zwanger ben kan je samen met je huidige partner naar het gemeentehuis gaan en daar je vriend erkennen als vader. Je mag uiteraard niet zeggen dat hij niet de biologische vader is. Dan krijgt je kindje de naam van je huidige vriend bij de geboorte. Van zodra je ex-vriend natuurlijk een rechtzaak aanspant en een DNA-test eist dan wordt de naam veranderd, maar deze rechtzaak moet gestart binnen het jaar na de geboorte van het kind. Eens een jaar voorbij heeft hij zo goed als niet meer te zeggen omdat hij dan zijn plicht als vader niet heeft opgenomen.

Uiteraard is je kindje dan niet geadopteerd door je huidige vriend, maar draag je kind wel zijn naam. Het is niet de eerlijkste oplossing, maar wel een oplossing.

wave.gif
  • oke dank je voor jullie hulp,nu weet ik wat ik moet doen en dat het papier er niks mee te maken heeft

groetjes katrien
  • Succes met je bevalling Katrien!

,maar is het niet verstandiger om je kindje gewoon jouw naam te laten dragen en dat eventueel later nog te laten omzetten?
  • erkenning betekend wel lasten en plichten voor je vriend

Mochten jullie later uit elkaar gaan kan je nog veel problemen krijgen en hij natuurlijk ook. Hij wordt dan gezien als vader van je kind en heeft daardoor recht op informatie en omgang en plicht tot allimentatie (als hij draagkracht heeft)
    Vandaar dat de meiden je hier aanraden om het dan jou achternaam te geven en het niet door je huidige vriend te laten erkennen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld