Kinderopvang voor pleegkindje

• Hallo

Sinds gisteren is de procedure afgerond bij het Pleegzorgbureau. Nu is het afwachten of ons dossier geschikt bevonden wordt en dan is het wachten op een telefoontje. Aangezien wij nog geen kinderen hebben, hebben we doorgegeven dat we een kindje willen opvangen tot en met 4 jaar. Vanaf 2,5j kunnen ze naar school (halftijds kan), maar als het kindje jonger is zouden we na een paar weken wel opvang nodig hebben, aangezien wij beiden werken. Het is maar voor een paar dagen, want wij werken niet voltijds. Maar het is een beetje de vraag: "Hoe vinden we zo snel opvang?" Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ga alleszins de komende weken hier in de omgeving rondhoren bij OM en crèches wat hun mogelijkheden zijn.

wave.gif
  • Ik werk in een IBO (buitenschoolse kinderopvang), kleuters en lagere school kinderen dus, maar wij doen wel aan "occasionele opvang", d.w.z. noodopvang voor ouders die opgeroepen worden door de vdab voor werk of opleiding, bij een sterfgeval in de dichte familie, voorziene opvang valt door overmacht,.. maar ook voor mensen die pleegkinderen bijhouden.
    er zijn zeker ook creches en onthaalouders die dit ook doen, zeker en vast naar vragen!
    succes ermee!!
  • Toen wij startten met de opvang van ons pleegkind werkte ik voltijds, wij hadden geen recht op enige vorm van verlofstelsel (crisisopvang dus niet onmiddellijk gelegaliseerd) en na enkele dagen moest ik dus ook opvang hebben voor een baby van 4 maand oud.
    Ik ben toen beginnen rondbellen en als bij wonder kon ik onmiddellijk terecht bij de tweede minicrèche die ik contacteerde - toen, 9 jaar geleden was de nood blijkbaar niet zo hoog (of de controle niet zo strikt? daar durf ik niet op te antwoorden). Ik had dus geluk!

Een tijdje geleden kwam deze situatie ter sprake in een gesprek met de leidinggevende van het KDV waar onze jongsten zijn geweest (zij stonden op de 'lijst' van de eerste dag dat ik overtijd was!)
    Blijkbaar houden zij in het KDV plaats(jes) vrij voor kinderen die plots moeten worden opgevangen - je moet eens informeren bij de (gesubsidieerde) kinderdagverblijven bij jou in de buurt.

Succes met je zoektocht,
    en met je pleegouderschap!

VeroniqueAangepast door Nikki op 13/10/2010 21:35
  • ej,

Als je in de omgeving Laakdal woont, dan kan je steeds bij mij terecht !! Ik heb nog plaatsen vrij (ik ben OM) !!

Woon je niet in de buurt, dan wens ik je véél succes en plezier met het pleegouderschap !!

Grtz gift.gif
  • denk dat het echt streekgebonden is voor opvang. Bij ons zit momenteel iedereen volzet en moeten er kindjes geweigerd worden. ( ben om) nu al beginnen zoeken zou ik zeggen en eventjes horen bij alle diensten en creche's. in mechelen zijn er wel de reddie teddy creches die opvangplaatsjes hebben voor mensen die onverwacht dringend opvang nodig hebben. in turnhout hebben ze ook een creche. als je van die buurt bent kan je mss ff daar horen.

VEEL SUCCES met de zoektocht naar opvang.
  • Dank je allemaal voor de tips en raad hug.gif . Ik woon in Hoegaarden, een streek waar veel opvang te kort is (Leuven, Tienen). Maar ik ga eens rondbellen en mailen wat de mogelijkheden zijn content.gif .

Ik hoop dat we snel een kindje een warme thuis kunnen geven <3 .
  • Radijsje, veel succes, het is inderdaad niet makkelijk te vinden hier. Maar vaak willen ze een startdatum en het aantal dagen dat het kindje zal komen. Heb je al een idee wanneer jullie een kleintje mogen verwelkomen?
    Een vriendin van me is OM, maar ze bevalt zel terug in december, dus ik weet niet wanneer ze terug start. Moest je haar gegevens willen, dan laat je het maar weten.
  • Hey Radijsje,

Ik duim voor een heel snel telefoontje! Succes meid hug.gif
  • Hey Lies, ik stuur je een PB'tje! thumbup.gif
  • Radijsje, bel ook eens naar de dienst voor landelijke kinderopvang. Die hebben normaal ook een paar OM's de werken met crisisopvang. Als je de situatie uitleg zal je daar terecht kunnen in afwachting van een vaste OM. Mijn moeder werkt samen met een andere OM en zij doen ook aan crisisopvang en hebben een een tijdje terug ook een pleegkindje van iemand opgevangen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld