Maatschapelijk onderzoek

• hello iedereen,

wij zijn sinds Maarts aan het wachten voor een afspraak voor MO en zijn nu beetje zeenuwachtig. kan iemand een beetje uitleg geven wat betreft de afspraken van psycholoog en sociale assistante aub??? moeten wij voorbereid zijn of alleen spontaan blijven?? wat soort vragen stelen ze??

dank
  • Hey Jal,

De gesprekken omvatten meestal in grote lijnen het volgende :

- gesprek MA : vertel je levensverhaal, over je jeugd, je ouders, je broers of zussen, in wat voor gezin je bent opgegroeid, hoogte -en laagtepunten, hoe heb je deze ervaren en verwerkt enz.
    - gesprek MA thuis : beschrijf je huis, je buurt, opvang -en schoolmogelijkheden in buurt, vertel wat over je sociaal netwerk (vrienden, familie enz waar je terecht kunt als je een probleem hebt), waarom wil je adopteren, wat zijn je verwachtingen over je adoptiekindje, ...
    - gesprek psy : beschrijf jezelf en je partner met zijn min -en pluspunten, beschrijf je relatie, hoe hebben jullie elkaar leren kennen, hoe gaan jullie om met stressmomenten, enz.
    - gesprek psy : hoe zien jullie jezelf en elkaar als mama en papa, met welke waarden en normen willen jullie je kinderen opvoeden, welke punten zou je veranderen vergeleken met je eigen opvoeding, wat zijn de verschillen tussen een adoptiekind en biologisch kind qua opvoeding, wat zijn je verwachtingen, geef antwoord op een aantal geschetste probleemsituaties ivm adoptiekinderen, ... .

Je kan je voorbereiden door het lezen van adoptieliteratuur. Wereldkind van R. WOLFS is een boek dat door veel KA wordt gelezen voor het MO.

Verder zou ik aanraden om zo eerlijk en open mogelijk te zijn maar wel steeds gericht op de gestelde vragen te antwoorden en niet onnodig uit de wijden wink.gif .

Sorry voor het late antwoord, hopelijk heb je er nog wat aan.

Groetjes,
    Greet
  • Dag Jal,

Heb je ondertussen al de data ontvangen?
    Veel succes!
  • Hello Greetje,

Dank u wel voor u lieve antwoord, het is echt goed om te lezen hoe het gaat dan kunnen wij ons beter voorbereiden en vooral niet te veel stressen.

Hi Tabitha,

wij hebben nog niks gehoord en niks gekregen. Ik hoop zo snel mogelijk iets te horen, het wordt echt lang, sinds maarts.

veel groetjes

Jal
  • Jal,

Misschien toch even bellen?
  • Dank u Tabitha voor u raad. Ik heb vandaag verschillende keer gebeld maar alleen een voicemail. Ik zal zeker morgen terug proberen.

ik laat u wel weten.

Groetjes
    Jal
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld