misschien kandidaat pleeggezin

• Hallo iedereen,

Mijn man en ik denken eraan ons kandidaat te stellen als pleeggezin en we zijn nu zoveel mogelijk informatie aan het vergaren.

We zouden liefst een kindje jonger dan ons eigen zoontje opvangen omdat we daar dan al een beetje ervaring mee hebben en ook omdat we alle nodige spulletjes dan al voorhanden hebben.
    Wij gaan beiden voltijds werken (mischien ik binnenkort een tijdje halftijds) en vroegen ons af of er enige hulp van de pleegdienst zou komen naar opvang toe.
    Een plaats vinden is in onze regio al niet evident en de kosten lopen ook al vlug hoog op. Is er misschien een soort sociaal tarief of een voorrangsregel voor pleegkinderen?
    Ik wil uit het pleegouderschap zeker geen munt slaan en ik zit er echt niet mee om normale kosten als voeding, kledij, vrije tijd, speelgoed, ... zelf te betalen, maar op de kinderopvang wil ik liever niet te veel zelf toeschieten. Als we bijvoorbeeld een onkostenvergoeding zouden krijgen van 15 euro maar we moeten al 25 euro betalen aan kinderopvang dan weet ik niet goed of we er wel mee door willen gaan. Mijn man en ik hebben een redelijk loon maar moeten toch wel uitkijken wat we doen.

We hebben echt zin om ons in dit mooie avontuur te storten dus ik hoop dat iemand (liefst een positief) antwoord heeft.

groetjes
    Kay
  • Hallo Kay,

Ik zal je al maar direct uit de illusie halen dat je met de onkostenvergoeding toekomt voor de verzorging van je pleegkindje. En dan spreek ik zeker in het geval van een klein kindje waar je opvang voor moet voorzien.
    Ons pleegkindje was 9 maanden als ze bij ons is komen wonen en wij werken ook beiden full time. Dus moest zij overdag ook naar een onthaalmoeder. Je krijgt geen voorkeursbehandeling voor pleegkinderen. Niet qua voorrang voor een plaatsje of korting in de dagprijs. Wij hadden er één die werkte via het ocmw/k&g en de prijs werd dus berekend volgens inkomen. Wij hebben beiden geen hoog maandinkomen want werken in de sociale sector. Toch moesten wij ongeveer 18 euro per dag betalen. Dus elke maand toch een bedrag van minstens 350 euro.
    En de onkostenvergoeding is ongeveer 12 euro per dag. Dus meestal juist genoeg of juist niet genoeg om de opvang te betalen.

Wij hebben er alleszins geen spijt van want we krijgen voor al die extra kosten een schat van een pleegkind in de plaats. Maar als het financiële echt een doorslaggevende rol speelt dan zou ik er toch ernstig over nadenken.
    Ik begrijp en geloof je wel als je zegt dat je het niet voor het geld doet en er dus geen winst hoeft uit te halen maar je moet zien dat je gezin het financieel kan volhouden he.
    Oja, wel nog vergeten te vertellen dat je voor een pleegkindje (lange termijn opvang toch) ook de kinderbijslag ontvangt. En daar wordt wel rekening gehouden met de kinderen die je al hebt. Is je pleegkindje vb. ouder dan je eigen kindje dan wordt het eerste in rang --> minste kindergeld en krijgt je zoontje meer. Is het jonger dan blijf je voor je zoontje hetzelfde ontvangen en wordt het pleegkindje als tweede in rang beschouwt.
    Als je nog opmerkingen of vragen hebt mag je me altijd pbtje sturen als je dat liever hebt.

Groetjes,

Inti
  • Hey Inti,

Ik heb echt niet de illusie dat ik zou toekomen met de vergoeding hoor. Ik heb al een zoontje dus ik weet goed genoeg dat kinderen handen vol geld kosten. Ik vind kinderopvang alleen zo'n domme kost! Je gaat werken om geld te verdienen, maar omdat je gaat werken heb je kinderopvang nodig waar je dan handen vol geld voor moet betalen. De overheid zou dringend voor extra plaatsen en lagere kosten voor kinderopvang moeten zorgen.
    We hebben voor onze Mats nooit opvang moeten betalen omdat die door mijn moeder en stiefmoeder wordt opgevangen maar in januari gaat hij naar school en ik wist niet goed of ze het nog zouden zien zitten om weer op een kleintje te passen.
    (Mag een pleegkind trouwens door de pleeggrootouders worden opgevangen?)
    Ik heb er met mijn moeder over gesproken en die zou het zeker zien zitten om twee dagen op te passen. Nu mijn stiefmoeder nog! Ik zit er niet mee om voor één of twee dagen kinderopvang te betalen maar een hele week bored.gif

We zij nu een beetje ongeduldig op de informatiepakketten aan het wachten maar we zien het hoe langer hoe meer zitten!

groetjes Kay
  • hoi kay,

ben niet officieel een pleegmama maar het voelt wel zo aan.
    onze vroeger buurvrouw(10j terug heeft 2 kids zoontje van 7 en dochtertje van 8) heeft het de laatste 3j moeilijke, verschillende relatie's,drank soms drugs...
    vroeger vangde ik de kids sporadisch op, na een tijdje waren de kinderen hier bijn de hele week en enkel in de weekends bij mama en hun "papa" van het ogenblik.
    niet echt ideaal.toen ze ook haar werk verloor ging het van kwaad naar erger.
    we stelden ons geen vragen en boden spontaan hulp aan.
    soms komen de kindjs vaak soms zien en horen we weken niets van hun.
    mama betaald de school, arts, kledij en wij zorgen voor pleziertjes, drankje en koek en school...
    we regelen dan gewoon met de schoolbus dat de kids hier even verblijven en dan wordn ze hier opghaald en terug thus gebracht.
    het gaat spontaan.
    begin deze week belde het dochtertje dat ze triest was, bij ons wou zijn, de nieuwe papa slaat en maakt veel ruzie, de kids delen zoals hun mama vaak in de klappen.
    soms is het hartverscheurend hun verhalen, pijntjes en zorgen te horen.
    toch zijn we blij dat we veel voor hen betekenen.
    we geven hun structuur mee, leren tandjes poetsen, op tijd in bed, huistaken maken en boekentas klaarzetten, badje nemen dingen die normaal lijken maar die sommige kids gewoon niet kennen.

we probeerden het via een buro om wettelijk de pleegouders te worden maar omdat we elf een groot gezin hebben kregen we een njet.

clb en comite ontfermen zich niet over de kindjes toch is er al 3j een dossier lopende.
    in het verleden hielpen we op deze manier ook al ouders die het even moelijk hadden en nergens terecht konden.
    jammer want veel kinderen hebben nood om even in een gezin te funtioneren, het kunnen vertellen van hun verdriet, een luisterend oor te bieden .
    maar belangrijk is dat ze contact hebben met hun mama, papa ;we veroordelen niet maar staan klaar als we nodig zijn.

jammer dat we omdat we een groot gezin zijn benadeeld worden ,heb het gevoel dat we zeker veel kunnen betekenen voor kids in nood.
    dus doen we het nu op onze eigen manier .
    onze eigen kinderen vinden het leuk als ze tijdelijk een zus of broer erbij hebben , dingen mogen leren aan hen, en vriendjes kunnen zijn

groetjes nic en veel succes

tweedehands mama zij zoals de kids me vaak noemen is fijn, je krijgt veel liefde, tekeningen, kids die echt om je geven maar soms is het hard hen te moeten loslaten en niet meer te kunnen bieden toch blijven we het doen voor de liefde van de kindjes.
    we vinde het fijn op deze manier te kunnen helpen.
    deden het in het verleden ook .
    steeds leuk als je een briefje krijgt of mailtje met een dank voor de zorgen van vroeger of at ze nog veel van ons houden ook al is het op afstand
  • Maxnic,

Wat erg dat jullie uit de boot vallen omdat jullie een groot gezin hebben. Het gaat er toch om of je gewoon voor de kindjes kan zorgen en nog belangrijker wil zorgen.
    Wij gingen normaal al een tweede pleegkindje hebben begin van dit jaar maar omdat ik toen zelf zwanger was mocht het ook niet doorgaan.
    Het voelde echt als afscheid nemen van een kindje. Want we hadden er ons zo op verheugd. Ondanks we het kindje nog niet gezien hadden waren we er wel al aan gehecht op één of andere manier.
    Mijn dochtertje is ondertussen geboren en het kriebelt alweer om contact op te nemen met onze pleegdienst.
    Alleen vrees ik dat we nog geen toestemming gaan krijgen omdat ons meisje nog maar net vandaag 1 maand is geworden.

Groetjes,

Inti
  • hej ik ben van NL, dus daar zijn de regels weer anders. En Kay, ik denk dat jij van Belgie bent? Maar mocht je uit NL komen, dan kun je je vragen aan me stellen wink.gif

Wij hebben nu net de cursus afgerond en gisteren eindgesprek gehad en toestemming gehad voor het pleegouderschap. We zijn al wel netwerkpleegouders van een meisje van 7 maar die woont nu in een tehuis. Helaas mogen we van haar moeder haar niet meer ophalen voor een middagje weg of logeeruitje cry.gif

Maxnic, wat bijzonder zo'n groot gezin!! Nu komt het hier in onze streken ook nog wel veel voor, die grote gezinnen (Christelijk gebied hier). Maar over het algemeen hoor je het tegenwoordig niet meer zoveel. Ik vind het altijd wel wat hebben hoor bigsmile.gif
    Maar jammer dat jullie geen pleeggezin mogen zijn, zeker omdat de kinderen juist al zoveel bij jullie komen. Ik snap dat niet!!! Zijn ze bang dat de kinderen dan te weinig aandacht krijgen?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld