Oooh help!

• Mijn man en ik hebben besloten dat we voor adoptie willen gaan (hebben al een biologische dochter van 2 jaar). Na was ik eens aan het kijken op verschillende sites van adoptiebureau's en was dat ff schrikken! Voor veel landen moet je 3 weken tot zelfs 9 weken in het adoptieland verblijven. We zijn beiden zelfstandige en onze winkel langer als 2 weken sluiten is echt geen optie. Ook zijn we 10 jaar samen maar niet getrouwd en dat speelt ook weer in ons nadeel sad.gif
  • Hoi, wat goed dat jullie voor adoptie willen gaan veel kindjes wensen een echt gezin! thumbup.gif petje af!
    Vraagje... waarom moet het perse een kindje zijn uit het buitennland? Je kan ook gewoon uit belgie/nederland een kindje adopteren, er zijn er genoeg die ook een papa en mama nodig hebben!
    xxx
  • Ja klopt maar een kindje uit het buitenland adopteren duurt al 4 jaar en uit het binnenland adopteren duurt nog langer.
    4 jaar vinden we al veel vandaar smile.gif
  • Hey Ano,

Ook mijn man en ik hebben besloten om na 8 jaar mm voor adoptie te gaan, en ons aanmeldingsformulier is vandaag op de bus gegaan. Wij opteren wel voor binnenlandse adoptie, en hopen alleen dat onze leeftijd geen rol gaat spelen in onze weg naar een adoptie kindje. Mijn man is er 40 en ik ben er zelf 38. Maar ik ben mij op verschillende forums al eens gaan verdiepen en ik hoor velen zeggen dat het qua wachttijd niet veel verschil meer uitmaakt voor een binnenlandse of buitenlandse adoptie. Het verschil wat ik wel al weet is dat het bij de binnenlandse adoptie lang kan duren (1 jaar of meer) eer je mag starten met de vormingscursus en dat dit voor buitenlandse adoptie iets sneller gaat. Lijkt me leuk hier onze ervaringen een beetje te kunnen delen.

groetjes
    Ingske wink.gif
  • mijn broer en schoonzus zitten in buiteland en hebben hun adoptiekindje nu. ZE moeten er 3 weken blijven, alle volgende week zijn ze al terug thuis.
    Vanaf dat ze de cursus en de gesprekken gedaan waren heeft het nog 2 jaar (als ik mij niet vergis) geduurd eer ze een toewijzing gekregen hebben. de wachttijd verschilt van land tot land, maar voor belgië was het 7 jaar wachten en dat zagen ze niet zitten.
    ZE hebben me ook eens verteld dat hoe ouder je bent hoe ouder het kind is. Dus als je bv 45 jaar bent, dat je dan geen baby kunt adopteren, maar bv een kindje van 5 a 8 jaar ofzo. Ik weet niet of dat nu nog zo is en ik weet ook niet of dit van land tot land afhing.

ZE hebben een hele weg afgelegd met ups en downs, maar ze zijn er geraakt en hebben nu een schat van een jongetje, een echt zeer mooi kind.
  • @Ingske

Spannend allemaal hé. We gaan vandaag het inschrijvingsformulier invullen. Ik ben benieuwd wanneer we de cursus mogen volgen. Ik verschiet er ook wel van dat er zo weinig landen zijn om te adopteren. Wij zagen Rusland zitten maar hier kan je blijkbaar niet meer adopteren. Momenteel is onze voorkeur Kazachstan of Thailand.
  • adoptie

Hey,

Wij hebben een geschiktheidsattest voor een buitenlandse adoptie en wachten momenteel op intake. Wij zijn gestart in het voorjaar van 2009, na jaren van behandeling.
    Als je kiest voor adoptie is trouwen iets wat je echt moet overwegen, vele herkomstlanden (zoniet allemaal) vragen gehuwde koppels. Het aantal jaren huwelijk speelt bij niet allemaal een rol, enkel de Fillipijnen en Zuid-Afrika geloof ik, maar dan nog, als je een officieel samenlevingscontract kan voorleggen kan er ook vaak nog een mouw aan gepast worden.
    De verblijfsduur ter plaatse is inderdaad niet mis, als je een voorkeur hebt voor Kazchstan weet dan dat je 3 maal naar daar moet afreizen, denk dat de verblijfsduur voor Ethiopië de kortste is , maar je moet ook 2 maal afreizen.
    Weet ook dat een aantal landen voorkeur geven aan kinderloze koppels en zoals iemand al zei, hoe ouder je bent hoe minder 'kans' op een baby.
    Maar idd de wachttijd voor binnenlandse adoptie verschilt tegenwoordig niet zoveel van een buitenlandse adoptie, maar is
    alleen een totaal andere procedure.
    De cursus zal je al aardig wegwijs maken in adoptieland en je van veel info voorzien
    alvast veel succes gewenst
  • @aiko

Bedankt voor de informatie. Is er ergens een lijst met alle mogelijke landen en voorwaarden of wordt dat in de cursus besproken?
    We zijn beiden eind 20 dus leeftijd is geen probleem enkel een lang verblijf en dat we al een kindje hebben is dan een probleem. Als het nodig is trouwen we maar dan zonder tralala er rond goofy.gif
    Ik dacht dat de wachttijden voor binnenlandse adoptie langer zijn dan buitenlandse, of niet dan?
  • adoptie

Hey anno,

Trouwen kan ik alleen maar aanraden smile.gif smile.gif
    Dat je al een bio-kindje hebt is geen probleem hoor, zeker en vast niet! Voor bepaalde landen zoals Ethiopië maakt het echt niet uit of je al bio-kids hebt, andere landen geven de voorkeur aan kinderloze koppels zoals Zuid-Afrika en de Fillipijnen, andere landen zoals Sri Lanka vragen zelfs een attest van onvruchtbaarheid (info vanop de sites vd betreffende adoptiediensten nvrd)
    In de map die je zal ontvangen van K&G staan alle adoptiebureau's en hun herkomstlanden vermeld, ook op de site van K&G kan je hun weblinks vinden.
    Ik geloof dat de wachttijd van een buitenlandse adoptie zodanig aant oplopen is ( 3-4j en meer) dat het de wachttijden van een binnenlandse adoptie is aan het inhalen (4-5j) jammer genoeg...
    veel succes nog!!
  • Voor diegenen die graag meer info hebben... Jullie kunnen voor Vlaanderen terecht op [url=www.adoptievlaanderen.be">www.adoptievlaanderen.be]www.adoptievlaanderen.be">www.adoptievlaanderen.be[/url] Hier vind je o.a. een lijst met contactgezinnen per provincie die jullie graag met ervaring en raad bijstaan. Ook de mensen van VAG zelf staan steeds klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

Ikzelf ben 3,5 jaar geleden mijn zoontje in Ethiopië gaan halen en ben ook contactgezin voor het VAG. Je mag me steeds mailen pianelle1976@msn.com

Veel succes in ieder geval...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld