Pleeggezin worden

• Hallo

Wij willen graag pleeggezin worden, maar zijn eerst eens benieuwd hoe alles in zijn werk gaat.
    Is iemand van jullie al pleegouder, en hoe gaat alles in z'n werk?

(we wonen trouwens in NL)
  • hey Nina,

Ik weet niet hoe pleegzorg in Nederland geregeld wordt maar in Belgi? is dit momenteel zeer goed geregeld. Wij zijn met de hele procedure begonnen in april 2006 en zijn nu sinds 2maand n contact gebracht met een prachtig meisje van 1 jaar oud. Volgende week komt ze definitief bij ons wonen. De afgelopen 2 maand zijn we haar eerst enkele malen gaan bezoeken, dan kwam ze voor 1 dag met ons mee, dan 2 dagen, dan 3 enz.. Die aanloopperiode is ook vooral om haar mama aan de situatie te laten wennen en is voor ons niet zo leuk maar het is ook wel belangrijk om een goede relatie met de mama te hebben. We kijken nu volop uit naar volgende week! Als je meer vragen moest hebben zal ik er met plezier op trachten te antwoorden.
    Magda
  • Dag Magda,

Wij denken er ook over om pleegouder te worden in de toekomst. Nu nog niet, zou te zwaar zijn met ons nog jonge zoontje en ik wil graag meer 'ervaring' hebben. Ik hoor graag meer van je verhaal. Hoe staat het er nu voor, hoe valt het mee?

Weet je hoelang het kindje onder je hoede zal staan (je schrijft definitief, is het dan nog pleegzorg?)? En komen de ouders vaak op bezoek en hebben ze dan geen commentaar op jouw manier van opvoeden?

We zouden echt graag de zorg over een kindje op ons nemen, maar hebben er nog heel veel vragen rond. Ook ben ik bang dat ik me veel te erg zou hechten aan het kind en het vreselijk zou vinden om het weer te moeten 'afgeven' aan de ouders na de pleegtijd. Want zo heb ik begrepen dat het vaak werkt: voor korte periodes en zeker niet definitief.

We zullen ook zeker eens gaan luisteren met een dienst voor pleeggezinnen, ik heb gehoord dat er hier in de regio een hele goede dienst is (Leuven).

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
  • Hoi,

Ook wij worden binnenkort zeer waarschijnlijk een pleeggezin voor een jongetje van 6 jaar. Afgelopen week hebben we een gesprek gehad en morgen hebben we weer een gesprek. We gaan dan ook afspraken maken, zodat we eerst wat vaker op visite komen, zodat hij langzaam aan de situatie kan wennen. Hij mag maar eens in de 6 weken contact hebben met zijn ouders en het gaat dan om een middagje.
    Vaak hebben deze kinderen niet zo"n geweldige start gehad, maar hopelijk voelt hij zich straks helemaal op zijn gemak bij ons. Wij moeten nog wel gescreend worden en ook dit zal de komende weken nog allemaal plaats gaan vinden, al met al wordt het voor ons allemaal een grote verandering.
    Onze grootste hoop is dat dit jongetje zich weer kind gaat voelen en dat hij ook echt bij ons gezin zal horen al zal dit alles natuurlijk wel moeten groeien.

Groetjes,
    Patricia
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld