pleegkindje of eigen kindje bijnemen?

• Ik heb altijd al in de pleegzorg willen stappen. Zelf heb ik een zeer moeilijke jeugd gehad met een moeder die alcoholiste was en een vader die er nooit was.
    Met mij is alles goed gekomen.. we hebben een mooi huis, leuke jobs, fijne vrienden en 2 leuke kindjes.
    Ik zou eigenlijk in de pleegzorg willen stappen omdat ik een kindje wil helpen dat het thuis minder goed heeft. Voor mij was er niemand vroeger en ik heb me daar heel lang zeer slecht over gevoeld dat er nooit iemand heeft ingrepen in de situatie. Om deze reden heb ik dan ook schrik dat ze mij tot de pleegzorg niet zullen/willen toelaten.

Als ik er thuis over begin, ziet mijn man het wel zitten, maar hij wil dan liever gewoon een derde kindje van onszelf ipv een kindje van iemand anders dat een hele bagage heeft meegekregen + de ouders daarvan.

Maar als er een derde kindje komt, dan zijn alle kamers bezet en zal er dus ook nooit een pleegkindje komen.

Welke raad kunnen jullie mij hierin geven?
  • Beste Mieke,

Raad kan ik je misschien niet geven en ik wil je ook niet afschrikken, maar je wel ons verhaal vertellen. Jouw verhaal kon mijn verhaal zijn.
    Manisch-depressieve moeder en alcoholische vader, ook van niemand steun.
    Ook vanuit dat gemis en het medelijden met kinderen die het niet zo goed hebben als de onze nu, zijn we vorig jaar in de pleegzorg gestapt.

Mijn jeugd was geen belemmering voor pleegzorg volgens de dienst en volgens ons ook niet aanvankelijk. Er kwam een meisje van 6 jaar gedurende een aantal maanden. Maar ze had nooit een gezin gekend, nooit speelgoed gehad. We hebben alles geprobeerd, maar ze kon hier niet aarden. Ze werd echt depressief, zat in een hoekje en wou haar bed niet meer uit.
    Dit was op het einde zo confronterend voor mij ( had jaren een moeder die zelfs voor haar kinderen niet wou opstaan uit bed) dat het niet meer ging voor ons. We zijn met pijn in het hart moeten stoppen. En nog steeds stel ik me de vraag of het anders gelopen zou zijn met een pleegbaby, wat we eerst vroegen. Maar ze vertellen je dan een verhaal van een ander kind, je krijgt medelijden en vangt dan een ouder kind op.

Dus denk er goed over na en blijf bij je eerste gedacht, beter wat langer wachten op een specifiek kind en eenzelfde problematiek bij ouders van een pleegkind als bij jouw eigen ouders, is best wel confronterend.

Intussen hebben we dan beslist van toch nog voor een eigen derde te gaan, onze meid is nu 5 maanden oud. Als ik naar haar kijk, ben ik supergelukkig en vraag me toch nog soms af hoe het zou zijn met een pleegbaby. Zou dat kindje even graag zien, denk ik.

Veel succes met je beslissing!
    Soms heb ik wel eens nood om met iemand met een gelijkaardige jeugd te praten/ mailen. Andere mensen verstaan het niet, hoe dat je leven blijft beïnvloeden.

Ingrid
  • Hallo Mieke en Ingrid,

Erg pijnlijk hoe jullie groot zijn geworden. Zelf kom ik uit een heel warm nest en mijn man ook. Wij zijn gestart met pleegzorg enkele jaren geleden en ... het is een verhaal met ups en downs.
    Met ons pleegkind gaat het heel goed: voelt zich thuis, ziet zichzelf als deel van ons gezin en groeit quasi normaal op.
    Aan de andere kant zijn er veel problemen met de achtergrond van waar ons pleegkind vandaan komt: afspraken niet naleven, niet opdagen, pleegkind opstoken, ... Dat maakt het soms wel zwaar.
    Die moeilijke momenten wegen voor ons niet op tegen het mooie dat we beleven met ons pleegkind. Maar makkelijk is pleegzorg zelden. Je moet redelijk sterk in je schoenen staan.
    Soms volstaat het niet om een kind liefde te willen geven als het al zo beschadigd is. Dat heeft niets met leeftijd te maken (ik ken pleegbaby's die eveneens hechtingsstoornissen hebben) wel met de achtergrond waaruit ze komen.
    Het is ook niet "falen" als een pleegzorgsituatie misloopt.

Je drijfveren zijn juist Mieke, je wil een kind een warme thuis geven. Besef wel dat dit niet vanzelfsprekend is en dat er vaak een lange periode van aanpassing nodig is.

Moest je nog vragen hebben of twijfels, dan hoor ik het wel. wave.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld