pleegmoeder worden

• Ik ben A. een alleenstaande mama van sinds de geboorte van een zoontje van bijna 6 jaar. Ik heb dit jaar beslist om voor pleegzorg te gaan omdat ik iets mis in ons gezin en omdat ik graag nog een kindje gelukkig wil maken en de aandacht geven dat het verdiend. Er gaat een hele procedure aan vooraf. Nu dinsdag komen ze voor het 1ste gesprek aan huis. Ik ben wel een beetje zenuwachtig en kan niet wachten tot het zover is dat ik een kindje toegewezen ga krijgen smile.gif Het voelt een beetje aan als een nieuwe zwangerschap.
  • Zijn er mss nog mama's of koppels die in het begin van deze procedure staan en waarmee ik een beetje ervaringen kan wisselen want dit is toch allemaal weer spannend en zo kunnen we mss een beetje samen aftellen. Het zou toch een 9 maanden kunnen duren, net als een zwangerschap...
    wave.gif
  • Ik werk in de sector BJB en pas op, ik wil je niet ontmoedigen, maar pleegouderschap is erg zwaar.
    Niet alleen voor het kind, maar ook voor jou en jouw kind.
    Ik vind het een mooi initiatief, maar toch ook zo gevoelig.

Vergeet niet dat die kinderen ook nog een mama en papa ergens anders hebben rondlopen die mss niet voor hun kind kunnen zorgen, maar er wel nog vaak een band mee willen hebben...
    Biologische ouders zijn en blijven een belangrijke rol spelen, en dat maakt pleegouders chap niet echt makkelijk.

Ik hoop dat je je weg vind in pleegouderschap.
  • Dag Marie,
    Ik heb er lang over nagedacht en dat weet ik ook wel dat die kinderen nog eigen ouders hebben maar goed ook... Ik wil zeker de band wat ze nog met hun eigen ouders hebben niet in de weg staan... Ik ga voor crisisopvang dus tijdelijke opvang. Ik weet dat ik het kindje dan na een periode weer moet afgeven.
    Grtjs
  • Hoi, wij zijn ook net aan het overwegen om met pleegouderschap te beginnen... Gaan de 25ste naar zo'n infoavond hier in Tongeren.
  • pleegouder

thumbup.gif
    Hallo, ik ben een gelukkige pleegmama. Maar dit wil inderdaad niet zeggen dat alles altijd even gemakkelijk verloopt.
    Wij zijn nu reeds een paar jaar pleegouder en kozen ook voor crisisopvang en langdurige opvang. Zelf hebben we geen eigen kinderen, wat het voor ons aan de ene kant gemakkelijker en misschien ook moeilijker maakt. Als het eerste kindje wordt geplaatst via crisis hoop je dan toch na een maand dat het niet vlug hoeft te vertrekken. (Het was 15 dagen oud.)Want onrechtstreeks heb je er een band mee.
    Wij hebben inderdaad geluk gehad dat het overgegaan is naar langdurig maar toch moet je altijd in je achterhoofd blijven hebben dat de kans er in zit dat ze terug moeten vertrekken. Wat in de eerste plaats toch nog altijd de doelstelling is van pleegzorg. De kinderen een thuis geven zolang het in de natuurlijke thuisbasis niet kan.
    Wij hebben ook een goede band met de natuurlijk mama wat de plaatsing vergemakkelijkt.
    Onlang hebben we een tweede kindje bij gekregen.
    Iedere plaatsing is anders dat moet je ook altijd in het achterhoofd houden. Want ieder kind is anders. En een boorling is natuurlijk het gemakkelijkste qua opvoeding. ( los van de pamper en nachtvoedingen en zo )
    Wij hebben nu een kindje van 6 jaar en die heeft natuurlijk al een volledig rugzakje mee. Wat natuurlijk aanpassen is voor beide partijen en ook voor de kinderen al aanwezig in huis.
    Het enige dat ik jullie kan meegeven is. Het is zeer plezant om te doen. Maar je moet goed in jullie schoenen staan. En je moet een zeer goede band hebben met elkaar als koppel en met je eigen kinderen.
    Want het zal niet altijd even goed gaan. Het is geen roze wolk waar je opkomt te zitten!! Maar wel een belevenis voor de rest van uw dagen.Ik kan jullie maar een goede raad geven.
    Heel veel praten met elkaar en met uw familie en vrienden.
    Want al ook is het jullie keuze, je kan het niet zonder de steun van hen. En zeer goed nadenken voor je JA zegt. Het is geen dier dat je in huis neemt en indien het niet gaat terug aan de deur zet.
    Het zijn kleine wezentjes die soms al veel te veel meegemaakt hebben in hun jonge bestaan. En ze zoeken ergens genegenheid, veiligheid en een goede basis waar ze verder aan hun toekomst kunnen bouwen.
    En hun natuurlijk ouders spelen daar ook een grote rol in mee.
    Vandaar dat de samenwerking met hen het zo belangrijk maakt.
    Zeker naar het kind toe.
    Maar het is toch zo plezant om te doen. Wij zouden niet meer zonder kunnen. Het is een verrijking voor u zelf!!
  • hoi Peter,

hoe was de info-avond in Tongeren?
    ik ben naar eentje geweest in Hasselt in april.
    in juni zijn 2 vrouwen bij mijn thuis gekomen voor een gesprek.
    22 augustus heb ik nog een gesprek in genk.
    zo spannend allemaal.

ik heb geen partner.
    heb besloten van een kindje voor kortdurige opvang te nemen dus enkel in de weekenden of vakanties. want crisisopvang was niet dadelijk iets voor mij hebben ze gezegd.
    ik heb zelf een eigen zoontje van bijna 6. ze raden een kindje aan dat jonger is.
  • Ik heb erg veel bewondering voor mensen die dit doen. Want inderdaad: er komt een kind(je) bij je terecht dat -zoals ze dat zo mooi zeggen- al een rugzakje mee heeft wat dus voor specifieke problemen kan zorgen. En je hebt geen garanties over hoe lang een kind bij jou zal blijven. Dat tweede lijkt me nog het moeilijkste. Hoe kun je een band opbouwen als je niet weet wanneer en of het weer weg zal gaan. Lijkt me erg verscheurend als het je weer 'afgenomen' wordt terwijl je er ongetwijfeld veel tijd en energie en liefde in geïnvesteerd hebt....

Nog een vraagje: zijn de mensen die zich engageren voor pleegzorg allemaal thuisblijfmama's of kan het ook in combinatie met een job? Dat vraag ik me echt af. Enerzijds: als je er zoveel mee bezig moet zijn, lijkt het me moeilijk te combineren met een job. Maar anderzijds gaan mensen met biologische kinderen ook gewoon werken hé.

Veel succes met je plannen Spinneke !! thumbup.gif Hou ons op de hoogte !
  • wij ook :)

Wij gaan 5 september naar de infoavond in rumbeke smile.gif Wij zijn van west-vlaanderen. Ik zou heel graag pleegmama worden maar de papa twijfelt nog wat maar de eerste stap zal toch al gezet worden smile.gif Wij hebben zelf 2 kids, ééntje van 4 jaar en ééntje van 10 maanden. En ik wil nog een kindje iets geven die het moeilijk heeft, mede dat ik zelf een heel moeilijke jeugd heb gehad en dat ik weet wat het is als je niet terrecht kunt bij je ouders,.. Ik heb het geluk gehad dat ik zulke goeie meme had want anders weet ik nie wat er van mij ging terecht gekomen zijn, en ik vind dat ik iets terug moet doen... En heb ook een job hoor weliswaar maar partime smile.gif Op hoop van zegen doet de infoavond men ventje er ook goesting in krijgen. Groetjes
    Sharon
  • Hallo,

wij zijn ook bezig met pleegzorg, we hebben begin augustus een info-avond gedaan, hebben de eerste vragenlijst ingevuld en krijgen op 9/09 onze begeleiders toegewezen die een afspraak gaan maken voor een eerste gesprek.
    Wij hebben zelf 3 kindjes.

Ik vind het spannend, maar ik heb toch ook wel wat schrik.
    Ik werk zelf fulltime, maar mijn man is op woensdag namiddag thuis en op vrijdag met de kleinste.

groetjes,
  • Wij hebben donderdag dus geweest naar de infoavond heeft mij heel goed bevallen smile.gif Maar mijn parner twijfeld nog down.gif Had altijd gedacht dat ik een kleintje zou opnemen. Maar ben nu eigenlijk aan het denken om een puber bij ons te nemen. Maar weet eigenlijk niet of dit zo simpel is. Mede dat ik ook nog maar 26 jaar ben. En totaal geen ervaring met pubers blush.gif

Groetjes
  • Hallo,

bij ons komen ze op 2/10 langs voor een gesprek.
    Wij denken dat het best is om de natuurlijke orde van ons gezin niet te laten verstoren en gaan voor een kindje jonger dan onze kleinste.

groetjes,
    Lien
  • Wij zijn ook begonnen met pleegzorg!
    We zijn in augustus naar de info avond in Brugge geweest en zijn nu de vormingsavonden in Rumbeke aan het volgen, allemaal zeer interessant vind ik!
    Doordat wij zelf ongewild kinderloos zijn, en gezien we nog jong zijn (28 en 31) zouden ook voor een kindje van jonge leeftijd gaan voor langdurige opvang.
    Ik ben benieuwd naar de rest van het parcours, tot nu toe zijn wij nog altijd erg enthousiast!
  • pleegouderschap

Hey

Leuk om te horen dat er nog mensen zijn die het zien zitten smile.gif
    Wij hebben in juni naar een info-avond geweest.
    Ze zijn ondertussen al 1 keer thuis geweest.
    Gisteren was onze eerste avond van de vijf, en het is heel goed bevallen smile.gif
    In oktober komen ze nog een tweede keer aan huis.
    Het blijft spannend! Zelf hebben we 2 kindjes van 6 en 7 jaar oud!
    Ik hoop hier te kunnen blijven volgen hoe het allemaal verloopt.

Groetjes
  • Hallo,

wij hadden normaal gezien ons eerste gesprek gisteren, maar ze hebben een 2 uur voordien afgebeld. Ze komen volgende dinsdag.
    Dus nog altijd aan het wachten voor het eerste gesprek...

greetz
  • Wat ik me altijd afvraag bij Pleegzorg en werkende mama's, stel nu dat je een kindje opvangt in crisis - hoe kom je dan aan een onthaalmoeder/creche die meteen plek heeft om het kindje overdag op te vangen?
    Idem met school, wat als er geen plek is in de klas waar ze zouden moeten zitten in de school van je kinderen, wat dan? Of breng je ze dan naar de school waar ze voordien zaten? Wat als dat helemaal niet bij de deur is? Allemaal dingen waar ik me vragen over stel... een infoavond wil ik graag gauw ook volgen...
  • Hallo,

wij hebben het 'voordeel' dat ons jongste kindje nog in een creche zit. Ik heb daar gevraagd of het eventueel kon dat als wij een pleegkindje in huis krijgen, het kindje bij hen terecht kan en dat was geen probleem.

groetjes,
    Lien
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld