Pleegzorg: pleegverlof of ouderschapsverlof

• Bij ons op het werk kan je zorgverlof nemen als je een kindje opneemt via pleegzorg. Dit zijn zes weken die betaald en georganiseerd zijn net zoals moederrust bij de bevalling. Dus betaald door het werk en staat ook als dienstactiviteit.
    MIJN VRAAG:
    Kan je dan ook nog ouderschapsverlof nemen voor een pleegkindje? Is dat dan ook tot 12jaar???
  • Ik heb het bij ons nagevraagd een tijdje na de toewijzing van ons pleegzoontje en wij hebben als pleegouders nergens recht op; geen zorgverlof, geen ouderschapsverlof...

Alhoewel het hier zeker om een langdurige plaatsing zal gaan en het ons grootste zorgenkind is, geen extra tijd om voor hem te zorgen!

Ergens vind ik het oneerlijk want er is geen recht in het pleeggezin én niet bij de biologische mama (waarschijnlijk zou zij er geen aanspraak op maken, maar toch...) - dus een kind dat net wat extra zorgen nodig heeft kan het niet krijgen; bij ons niet omdat hij niet onze 'echte' zoon is - bij z'n mama of papa niet omdat hij daar niet gedomicilieerd is...

Dus niet elk kind heeft hier recht op ponder.gif ?

Veronique
  • Ik werk op een personeelsdienst van de overheid. Toen een personeelslid bij ons pleegouder werd en ouderschapsverlof wilde opnemen, heb ik dit nagevraagd bij de R.V.A. Dit kan dus wel, zij hebben enkel als bewijs een attest nodig van een erkende instantie (bv. bijzondere jeugdzorg) waarop verklaard wordt dat je dit kindje in je gezin hebt opgenomen. Best neem je zelf eens contact op met de RVA. Veel succes!
  • Hallo,

Ik ben momenteel in ouderschapsverlof (3 maanden full time betaald door de RVA) voor mijn pleegdochtertje.
    Ik heb een attest bij mijn aanvraag moeten steken van de jeugdrechtbank dat zij sinds (datum) full time bij ons woont.
    Verder was de enige voorwaarde dat de biologische mama nog geen ouderschapsverlof mocht opgenomen hebben voor haar. Wat dus niet het geval was.

Groetjes,

Inti
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld