Stiefouder adoptie

• Stiefouder adoptie

Mijn vriend wil mijn zoon adopteren.

Indien de biologisch vader dit weigert, welke stappen moet wij ondernemen?
    welke argumenten moeten wij hebben?

Zouden wij kunnen starten om een 'volle' adoptie en bij weigering van de rechtbank naar een gewone adoptie gaan?

Is het dan ook bij een 'gewone' adoptie dat mijn zoon om de twee weken in het weekend naar zijn biologische vader moet gaan of niet?
    Bij dit soort adoptie zou hij zijn naam kunnen krijgen van mijn vriend? Voor dit soort adoptie, wordt mijn vriend dan ook de papa van mijn zoon op papieren of niet?

graag hulplijn...

Merci
  • Ik heb geen idee over de regelgeving hierover maar stel me er toch enkele vragen bij.

Kan het uberhaupt wel om als nieuwe partner het kind te adopteren als er nog contact is met de biologische vader? Je kan de biologische vader, die elke 14 dagen een weekend zijn kind ziet, toch niet opzij schuiven omdat de nieuwe vriend dit kind wil adopteren. De echt vader heeft toch ook zijn rechten?
    Ik kan me voorstellen dat dit anders ligt indien de biologische vader om welke reden dan ook uit beeld is.
  • Volle adoptie kan sowieso niet, gezien er nog twee biologische/wettelijke ouders in leven zijn.
    Gewone adoptie kan wel. Het simpelste is dat de andere ouder (je ex dus) hiermee akkoord gaat, maar als dat niet het geval is, kan je dit via de familierechtbank gedaan krijgen. Ze kennen dit nogal snel toe, vooral als je al even smaen bent en kunt aanduiden dat er een (ongeveer) kind-ouderband is tussen je vriend en je kindje. Het zou je kansen nog wel vergroten als je getrouwd bent.

Voor de rest verandert er niet aan de wettelijke band tussen vader en zoon: Je ex blijft de vader, blijft zijn rechten en plichten houden en je zoon zal nog steeds erven van zijn vader en indien zo, de ouders van je ex. Je zoon behoudt ook zijn achternaam. (Tenzij je daar een apart procedure voor opstart, maar als je zoon nog een band heeft met zijn vader en die er niet mee akkoord gaat, zal dit zeer onwaarschijnlijk zijn)
    Voor je vriend zou het veranderen dat je zoon dan ook zijn reservataire erfgenaam wordt. Er wordt echter géén wettelijke band gecreeërd met de ouders of familie van je vriend. Je zoon zal dus niet erven van de ouders van je vriend. Hij wordt op papier ook ouder van je kind, maar uiteraard wordt een geboorteakte en dergelijke niet aangepast, gezien er nog steeds maar één biologische vader is. In se mag je vriend vanaf dan ook beslissingen nemen over je zoon, rapporten tekenen, ...

Op een eventuele verblijfsregeling met zijn vader, heeft dit geen impact.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld