toekomstige adoptieouders: vraagje...

• Hallo,

Eerst en vooral wil ik zeggen hoezeer ik jullie bewonder dat jullie een kindje gaan adopteren. Het is bepaald geen eenvoudig traject maar ik hoop dat het toch vlot mag gaan en jullie in de zeer nabije toekomst jullie droom kunnen verwezenlijken.

Ik heb een vraagje, niet voor mijzelf maar voor een nicht van mij (die niet zo goed haar weg weet op internet). Ze is lesbisch en leeft samen met haar (vrouwelijke) partner. Ze hebben een kinderwens en in plaats van voor kunstmatige inseminatie (KID) te gaan, willen zij graag een kindje adopteren. Afkomst speelt geen rol. Ze hebben hier nog geen concrete stappen voor gezet, maar ze praten er veel over met elkaar ('t is natuurlijk heel belangrijk dat ze er allebei voor willen gaan).
    Nu mijn vraag aan jullie, die toch al heel wat weten over procedures en voorwaarden en zo.
    Is het realistisch voor hen om te hopen dat ze ooit een kindje zullen kunnen adopteren of is die kans heel klein als lesbisch koppel ?
    En ten tweede, heb ik ooit gehoord dat er leeftijdsgrenzen bestaan voor adoptiefouders. Mijn nicht zelf is 33 jaar maar haar vriendin is er 46. Is dat te oud ?

Alvast bedankt als je de tijd neemt om mijn vraag te beantwoorden. V??l succes nog op jullie adoptietraject !

Groetjes,

Veerle
  • Bedankt hoor, voor de talrijke reacties... down.gif

Veerle
  • Oeps Veerle, ik zie nu pas dat er een nieuw topic geopend werd op dit forum ! Snorry.
    Ik ben ook niet 100% op de hoogte maar ik denk als ze als koppel willen adopteren dat ze dan alleen voor binnenlandse adoptie in aanmerking komen. Maar ook daar is de selectie zeer streng naar het schijnt en het kan wel tot 5 jaar of meer oplopen eer je een kindje krijgt. Dit zijn vaak babietjes. Deze adopties gebeuren via DE MUTSAARD en GEWENST KIND (hebben allebei een website).
    Als alleenstaande kan je wel in het buitenland adopteren, wat sommige ongetrouwde hetero-koppels ook wel eens doen en dan achteraf in Belgie het kind op beider naam laten zetten. Dit is volgens mij ook de enige mogelijkheid als je als holebi-koppel wil adopteren.
    De procedure voor interlandelijke adoptie vind je terug op de site van Kind en Gezin.
    De leeftijd is geen probleem denk ik, zeker als 1 van de partners nog in de 30 is.
    Ik weet niet of ik je veel verder heb geholpen, heel veel info is hierover ook niet echt te vinden jammer genoeg.
    Groetjes,
    Greet
  • Greetje,

Dit helpt zeker al ! Heel erg bedankt voor de moeite. Ik geef deze info zeker door aan mijn nicht.

Veerle
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld