vragen voor adoptie: meningen gezocht

• Hallo,
    Ik ben Kristel en ben studente eerste licentie psychologie aan de VUB.
    Ik heb onlangs met klasgenoten een paper geschreven over adoptie en moet daar een presentatie over geven uit uitmondt in een discussie. Graag zouden we aan onze klasgenoten kunnen tonen wat andere mensen hun mening is over adoptieonderwerpen om zo een discussie op gang te kunnen krijgen.

Indien je 5 minuutjes tijd hebt, wil je dan reageren op onze stellingen? Je mag gerust op alle stellingen reageren, maar met een antwoordje maak je mij al erg gelukkig.

De url vind je op: [url=hekla.rave.org/phpbb/phpbb2/vi…]hekla.rave.org/p...hpbb2/viewf…[/url]

Bedankt!
    Kristel Vanderhasselt

De vragen zijn:

1. Moet adoptie interlandelijk steeds de voorkeur genieten?

2. Hoe later de adoptie plaatsvindt, hoe meer kans er is op een onveilige hechting. Is het dan verantwoord om kinderen op latere leeftijd te adopteren?

3. Door adoptie worden vaak de eerste hechtingsrelaties met de primaire verzorger onderbroken. Kunnen deze kinderen nog een veilige hechtingsrelatie aangaan met hun adoptieouders?

4. Wat is het beste voor de ontwikkeling van het kind open of gesloten adoptie?

Open adoptie houdt in dat de adoptieouders niet de wettelijke ouders worden van het kind. Ze nemen wel de dagelijkse zorgen en verantwoordelijkheden voor het kind over, maar de biologische ouders blijven betrokken bij de opvoeding.

Gesloten adoptie houdt in dat de banden tussen het adoptiekind en zijn biologische ouders volledig worden doorgesneden.

5. Hebben toekomstige adoptieouders het recht om gehandicapte kinderen ter adoptie te weigeren?

6. Zijn de ouders het aan hun adoptiekind verplicht hen in te lichten over hun adoptie?

7. Bestaat er zoiets als de ideale leeftijd voor het vertellen van het adoptieverhaal?

Ik besef dat de vragen niet erg genuanceerd zijn, maar ze zijn dan ook zo opgesteld om zoveel mogelijk reacties los te makentijdens de discussie.