vragen voor adoptie: meningen gezocht

• Hallo,
    Ik ben Kristel en ben studente eerste licentie psychologie aan de VUB.
    Ik heb onlangs met klasgenoten een paper geschreven over adoptie en moet daar een presentatie over geven uit uitmondt in een discussie. Graag zouden we aan onze klasgenoten kunnen tonen wat andere mensen hun mening is over adoptieonderwerpen om zo een discussie op gang te kunnen krijgen.

Indien je 5 minuutjes tijd hebt, wil je dan reageren op onze stellingen? Je mag gerust op alle stellingen reageren, maar met een antwoordje maak je mij al erg gelukkig.

De url vind je op: [url=hekla.rave.org/phpbb/phpbb2/vi…]hekla.rave.org/p...hpbb2/viewf…[/url]

Bedankt!
    Kristel Vanderhasselt

De vragen zijn:

1. Moet adoptie interlandelijk steeds de voorkeur genieten?

2. Hoe later de adoptie plaatsvindt, hoe meer kans er is op een onveilige hechting. Is het dan verantwoord om kinderen op latere leeftijd te adopteren?

3. Door adoptie worden vaak de eerste hechtingsrelaties met de primaire verzorger onderbroken. Kunnen deze kinderen nog een veilige hechtingsrelatie aangaan met hun adoptieouders?

4. Wat is het beste voor de ontwikkeling van het kind open of gesloten adoptie?

Open adoptie houdt in dat de adoptieouders niet de wettelijke ouders worden van het kind. Ze nemen wel de dagelijkse zorgen en verantwoordelijkheden voor het kind over, maar de biologische ouders blijven betrokken bij de opvoeding.

Gesloten adoptie houdt in dat de banden tussen het adoptiekind en zijn biologische ouders volledig worden doorgesneden.

5. Hebben toekomstige adoptieouders het recht om gehandicapte kinderen ter adoptie te weigeren?

6. Zijn de ouders het aan hun adoptiekind verplicht hen in te lichten over hun adoptie?

7. Bestaat er zoiets als de ideale leeftijd voor het vertellen van het adoptieverhaal?

Ik besef dat de vragen niet erg genuanceerd zijn, maar ze zijn dan ook zo opgesteld om zoveel mogelijk reacties los te makentijdens de discussie.

Alvast bedankt!
  • Hoi!

1. nee, buitenlandse adoptiekinderen hebben n?t zoveel recht, misschien naar mijn idee nog wel meer.

2. Ja, een kind is in de meeste gevallen beter af bij de adoptieouders, gezien de vele erge omstandigheden.

3. Absoluut! Ieder mens ervaart en leert op ?lke leeftijd! Dus deze kinderen kunnen, al dan niet met deskundige hulp, ook een veilig hechtingsrelatie aangaan.
    Als een kind zich immers prettig, veilig en geborgen voelt, of gaat voelen, dan zijn daar alle ingredienten aanwezig om een veilige hechtingsrelatie te ontwikkelen. Soms is daar misschien deskundige hulp bij nodig, maar ook dat hoeft niet perse.

4. Open adoptie, is dat niet pleegouderschap???
    Maar goed; open adoptie kan prima zijn, tenzij en niet ??n lijn getrokken wordt. Houdt open adoptie ook in dat het kind ook regelmatig bij de biologische ouders verblijft?
    Als dat zo is, dan denk ik dat dat niet wekelijks of maandelijk moet zijn, maar een paar keer per jaar. Het kan te onrustig worden voor een kind, te verwarrend als dat wekelijks of maandelijks plaatsvindt.Het moet wel duidelijk zijn dat de adoptief ouders 'de'ouders zijn...Je kunt een kind heel goed uitleggen wie deze mensen (de biologische ouders) zijn. Of hij het nu helemaal begrijpt, das de vraag, maar dat komt vanzelf.
    Een voordeel is misschien dat een kind geen lange zoektocht hoeft te maken naar zijn biologische ouders, en heel direct kan terugvallen op vragen als: op wie lijk ik nu het meest, waarom hebben jullie me afgestaan...
    Toch kan het voor een kind op latere leeftijd (puber) heel verwarrend zijn. Want als je biologische ouders dan toch betrokken willen blijven, waarom hebben ze je dan afgestaan. Dit kan natuurlijk voor een negatief zelfbeeld zorgen en allerlei vragen oproepen als: 'wat is er mis met mij'...
    Dus, gesloten adoptie kan veiliger zijn op dat gebied.

5. Gevoelsmatig: nee! Want als je bevalt van een gehandicapt kindje... geef je het in de meeste gevallen ook niet weg (zal misschien wel voorkomen...) Ieder kind heeft recht op leven.
    Maar toch: niet iedereen heeft de sociaal-emotionele en pedagogische vaardigheden om een gehandicapt kind op te voeden...Als je deze zelfkennis hebt, dan niet doen dus! Je gunt deze kinderen toch ook het beste?
    Dus verstandelijk en zakelijk zeg ik: ja!

6. Ja, ik vind het een slecht voorbeeld als ouder om te liegen tegen je kind. Het is goed mogelijk dat een kind er later op ??n of andere manier achter komt, Dan richt je wel veel schade aan... als een kind van jongs af aan het weet, kan het rustig aan en op 'spelenderwijze' manier hier mee om leren gaan en het accepteren.

7. Ik denk, zodra je kind een jaar of 3 is, dat je er wel mee kunt beginnen. Zo groeit hij/zij van kleins af aan met de waarheid op. Openheid en eerlijkheid is toch wel een norm/waarde die je mee wilt geven aan je kind toch? wil niet zeggen dat deze kinderen nooit in een identiteitscrisis zullen komen.

Heb zelf een zus uit Zuid-Korea, ben dus ook erg betrokken bij adoptie!
    Ik hoop hiermee jullie hiermee een stukje geholpen te hebben, want ik zie dat er nog niet op gereageerd is!
    Heel veel succes!Aangepast door titia op 18/05/2006 00:03
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld