vreemde situatie

• Ik heb een kennis in een zeer moeilijke situatie.
    Ik wil helpen en heb medelijden, maar soms stel ik mij ook vragen bij het hele verhaal.

De situatie:

mama van 4 kinderen, zwanger van nummer 5. (nummer 5 een ongelukje)

Papa liet het gezin in de steek 2 jaar geleden, waarna de mama in grote finanaciele moeilijkheden kwam (zijzelf had enkel een uitkering van mutualiteit als inkomen + kindergeld). De huur kon niet meer betaald worden, noch de verwarming,
    Uiteindelijk uit de woning gezet, een aantal maanden in een noodstudio gezeten van ocmw en daarna verplicht verhuisd naar een woning die binnenkort afgebroken zal worden.

Een andere woning zoeken lukt niet, voornamelijk omdat huisbazen schrikkvan het aantal kinderen + allenstaande moeder.

Ik ken haar als een lieve, btrokken, warme mama die echt alles over heeft voor haar kindjes. Ze heeft het niet gemakkelijk maar doet echt haar uiterste best voor de kindjes, de kindjes hebben alles wat ze nodig hebben.
    speelgoed, hobby's , kleding in overvloed, warmte,...

De papa van de kindjes is eerst 5 maanden volledig buiten beeld geweest, inmiddels betaalt hij alimentatie en haalt hij zijn kids 1 keer per 2 weken op voor 1 dagje.

Hij bestempelt mijn kennis als een vuile,slordige, koopzieke moeder, beweert dat de kindjes geen of onvoldoende eten krijgen,...

Het is dat ik het alllemaal met eigen ogen heb gezien: de kinderen zijn ECHT wel goed verzorgd!

Enfin, een hele rimram, rechtzaken,... verder, wordt ze nu verplicht om de 4 kinderen na de kerstvakantie op iinternaat te sturen. Maandagochtend moet ze ze brengen, vrijdagavond weer ophalen.

Ik snap niet hoe dit in godsnaam mogelijk is.

Dit is besloten op basis van de beweringen van de vader.

Dit weet ik zelf zeker, aangezien ik zelf contact heb opgenomen met de consulte van jongenwelzijn. Ik heb haar gevraagd of ze zelf al thuis geweest was bij mijn kennis, waarop zij antwoordde (nee, ik heb dat wel geprobeerd).

Ik heb dan een mail gestuurd naar de consulente waarin ik beschrijf hoe ik haar ken, wat mijn band is met de kindjes,... en zij ging de mail bezorgen aan de jeugdrechter.

Ik vind dit allemaal ZO vreemd. Dus als eender wie rare beweringen doet over mij of jou, dan kunnen je kinderen eigenlijk bij je weggehaald worden? zonder sociaal onderzoek? Dat si toch niet normaal???

Iemand met kennis van zaken?
  • Dus als ik het goed begrijp maak jij je zorgen dat die kindjes in een warm bedje zullen kunnen slapen na nieuwjaar op het internaat en niet bij de moeder die geen dak boven haar hoofd heeft?

Volgens mij heeft de rechter niet enkel beoordeeld op het verhaal van vader, maar op de minimumrechten van kinderen, en huisvesting is daar 1 van....

(ik ken die moeder niet en beoordeel ook haar kwaliteiten als moeder helemaal niet, maar kinderen hebben recht op een warm bed!)
  • maar alle, dat kan toch niet! je gaat mij toch niet zeggen dat het "goed" is om een kleuter van 3 op internaat te sturen?
    (kinderen zijn 3,5,8 en 10)

de huisvesting is ze aan aan het werken. Kinderen doen het prima op school, hebben veel vriendjes,... en nu moeten ze gedwongen uit hun vertrouwde omgevng, weg bij hun mama,
    na alles wat ze al meegemaakt hebben.
    En op basis waarvan?

Komaan er zijn zoveel mensen die huisvestingsproblemen hebben, worden al die kinderen dan verplicht op
  • Wat een situatie, echt heel rot voor die moeder! Vind het jammer dat ik ook niet meer kennis heb van zaken op dat vlak. Wat ik wel weet is dat het hier in België niet alles eerlijk verloopt, vaak inderdaad ook maar 1 kant van het verhaal voldoende is voor een besluit!
    Wij hebben dit ook meegemaakt op een ander vlak dan maar bedoel dan op vlak van rechtbank dat we dit meemaakten! Scheiden is tegenwoordig lijden en vaak zijn de kinderen er de grootste dupe van!

Een huis vinden zal inderdaad niet makkelijk zijn, als koppel zelfs is het niet evident. Je moet al het geld hebben liggen voor waarborg, plaatsbeschrijving, noem maar op!

Wens ze maar veel sterkte want geloof me ik weet wel wat het is om in een diepe shit te zitten, vooral financieel. Dit is gelukkig beter bij ons maar neemt niet weg dat ik weet hoe zwaar het wel niet moet zijn.
  • vind je het echt raar dat een jeugdrechter meer waarde zou hechten aan het verhaal van de vader dan een vage kennis van de moeder die eens een mailtje schrijft?

en ik vind het heel erg fout dat die jeugdconsulente info over een gezin geeft aan een "kennis" van het gezin...

het is lief dat je je bekommert, maar als je maar een "kennis" bent, zal er misschien veel meer meespelen dat wat jij weet.
  • PS wéét die moeder eigenlijk dat jij belt met jeugdzorg over haar kinderen??? ik zou dat in haar plaats écht niet apprecieren
  • Het is meer een vrinedin dan een kennis, en ze heeft mij zelf het nummer en de naam van de jeugdconsulente gegeven.
    dus een vader die zijn kinderen amper ziet staan, kan dit zomaar maken dan? Ik vind dit echt nog steeds te bizar voor woorden eigenlijk.
  • dan nog een is zo'n consulente gebonden aan beroepsgeheim en vind ik het schandalig dat ze via een telefoontje haar clienten bespreekt. Iedereen kan zich uitgeven voor "een vriendin van"

los daarvan, je kent haar blijkbaar niet heel erg goed, zoals ik al zei, er kan veel meer aan de hand zijn dan wat jij weet.
    Mooi dat je haar probeert te helpen maar beperk je tot de praktische zaken en moei je niet met gerechtelijke instanties want er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal

(een werkloze alleenstaande moeder met 4 kinderen die niet eens de voorzichtig genoeg is om een 5de zwangerschap te vermijden, blijkbaar dus wel nog seks heeft met haar ex,... daar zou ik ook bezorgd over zijn)
  • Jawadde Els, van hypocriet gesproken... Herlees jouw post eens, staat bol van vooroordelen! Dus jij weet het beter dan een kennis/vriendin? (om je eigen woorden tegen jezelf te gebruiken).

TS: waar Els wel gelijk in heeft, is dat die consulente die informatie eigenlijk niet met 'vreemden' zou mogen bespreken. Er zijn idd soms meerdere kanten aan een verhaal (maar daarmee beweer ik niet dat ze een slechte moeder is, gewoon let op, je weet misschien niet alles). Ik zou me daar buiten houden, altijd gevaarlijk.

Het beste is de mama nu te steunen. Er iets aan veranderen zal nu niet meer mogelijk zijn. Maar je kan haar wel steunen en aanmoedigen om er alles voor te doen om haar kinderen weer in een thuis te kunnen verwelkomen. Want dit zal haar moraal deon zakken en ze mag het hoofd niet laten hangen. Zorg dat ze blijft vooruitgaan, daar zal ze zelf en later ook haar kinderen iets mee zijn candle2.gif
  • wat die zwangerschap betreft, daarin volg ik! Ik vond dat ook schokkend toen ze het vertelde. (ze is inmiddels34 weken ver al hoor).

Mja die consulente zei wel dat ze niet teveel info mocht geven, ik heb haar gewoon gevraagd ofze zelf al bij vriendin thuis was geweest en dat ontekende ze en toen vroeg ik haar of niets kon doen en toen zei ze dat ik haar een mail mocht sturen met wat ik weet over de moeder.

Om terug t ekomen op een vorige post: dat een van de basisrechte van een kind huisvesting is, snap ik volledig. Maar dan is een internaat toch geen oplossing? alle ik bedoel... wat dan met de vakanties en weekends? Dan is in mijn ogen een pleeggezin nog een betere optie, maar misschien niet haalbaar omdat ze broers/zussen willen samen houden?
  • Vind maar eens een pleeggezin voor 4 kindjes en straks nog eentje ...

Het kan best zijn dat zij huisvesting aan het zoeken is, maar zover ik hier lees is er nog geen.

Wat moet de jeugdconsulente dan doen? Wachten tot ze geen dak boven hun hoofd meer hebben?

Maar bon, wij weten veel te weinig om te kunnen oordelen feitelijk.

Mijn ervaring is echter dat die mensen wel degelijk hun best doen om de beste oplossing te zoeken. In vele gevallen is elke oplossing echter een trieste, het is dan kwestie van de minst slechte te kiezen.
  • Wat ik wel kan zeggen, is dat de rechter nooit zomaar op basis van beweringen van de papa dat besluit zal nemen.

Is er een sociaal onderzoek geweest?

Je spreekt over een rechtszaak: is daar gesproken over de problematische huisvesting? Zijn er voorwaarden gekoppeld aan het internaat-gaan? bepaalde periode?

Zonder vonnis is het écht moelijk om hier eender wat over te zeggen.

En ja, hetgeen dat de meesten hier al aanhalen: de consulente mag met jou niéts bespreken. Zélfs niet of ze daar thuis is geweest of niet, zélfs niet als jouw vriendin je de telefoonnummer geeft. Maar ik denk nu niet dat dat hier het punt is?
  • Ik denk dat ze op internaat niet zo slecht af zullenz ijn. Misschien biedt dat je kennis/vriendin net de ruimte om haar leven terug op de rails te zetten en er wat van te maken. Ze kan gaan werken, een huis vinden en daar een thuis van maken voor de kinderen.

Een pleeggezin lijkt me misschien nog verwarrender voor de kinderen dan (tijdelijk?) op school blijven tijdens de week.
    Een internaat voor een kind van 3, het is inderdaad erg vroeg, maar ik denk dat het echt niet het ergste is wat die kindjes kan overkomen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld