Borstvoeding

• Hey,
    mijn derde zoontje is uitgerekend voor 15 april. Bij mijn 2 vorige zoontjes heb ik een 6tal weken borstvoeding gegeven. Nu heb ik er echt geen zin in: het is sowieso al een drukte in huis door de 2 andere, dus in alle rust ga ik dat niet kunnen doen. Ik wil ook zo snel mogelijk weer mijn 'normale borsten' terug, want nu staan ze al op ontploffen... Ik ben wel bang dat ik me schuldig ga voelen, of dat de band met je kind mss anders gaat zijn...
  • Hey,

Ik heb aan mijn derde ook weer borstvoeding gegeven, en dit ging heel vlot ookal liepen er nog 2 rond. Ze hebben alledrie 6 maand bv gekregen en ik ga het deze keer ook weer doen. Ik heb er niet eens over moeten nadenken of ik het weer zou doen. Het 4e krijgt hier ook weer bv, met nog 3 andere kids in de buurt.
    Voor mij is bv het belangrijkste voor mijn kindje, ik geniet van het contact, en als ik daardoor wat langer met een vollere boezem rondloop dan is dat zo, mijn normale boezem heb ik nadien nog lang genoeg bigsmile.gif

wave.gif
  • Ik heb bij mijn 2 zoontjes geprobeerd, maar ben telkens vrij snel moeten stoppen. Quinten dronk om de 2u en dan ongeveer 40à50min, zowel 's nachts als overdag. Hij was een heel harde zuiger. Heb dan tepelhoedjes gebruikt op aanraden van de vroedvrouwen, maar hij zoog mijn tepel zelfs door de gaatjes! Heel pijnlijk dus, en ik heb dat dan ook niet lang volgehouden. Ondertussen ook borstontsteking gehad.

Bij Sander heb ik dan opnieuw geprobeerd en in het begin ging dat goed, maar ook bij hem weer borstontsteking enzo, dus ik kon enkel nog blijven voeden mits voor elke voeding een pijnstiller te nemen. Dat vond ik er een beetje over, dus ben ik gestopt.
  • Ik ben er nogal gevoelig voor dat een derde kindje niet zou krijgen wat de andere twee hadden (hier ook derde op komst). Juist daarom wil ik borstvoeding geven, net zoals bij de andere twee.
    Druk zal het inderdaad wel zijn ja, maar de andere twee moeten maar begrijpen dat hun nieuwe zusje ook aandacht nodig heeft (en in het begin ook erg veeeeel!). er zijn bovendien wel wat trukjes die je kan toepassen: tijdens de voedingen je kindjes naast je zetten in de zetel en een boekje lezen, wat TV kijken of net iets met hen doen dat ze op andere momenten niet mogen. Zo worden de voedingstijdens ook voor hen leuk, speciaal en iets om naar uit te kijken!
    Wat je ook beslist, geen schuldgevoel eraan overhouden!
  • Sofie, het is misschien raadzaam om je op voorhand goed te laten informeren? Borstontstekingen en pijn horen er echt niet bij! Een goeie lactatiekundige kan je daar zeker mee helpen!
  • Lieve, ik had een lactatiekundige die aan huis kwam, maar het enige wat zij nog kon zeggen was die pijnstillers nemen. Aanleggen enz was allemaal goed, zei ze.
  • Ik heb nog nooit gehoord van een lactatiedeskundige maar ik vermoed ook dat je een borstonsteking niet echt kan voorzien. Je hebt dan gewoon pech denk ik...
    Ik ben wel van mening dat als het niet gaat, je het ook niet moet forceren. Als je alleen maar last hebben van borstvoeding geven, is flesjesmelk de dag van vandaag toch zeker een volwaardig alternatief. Alles wat het kindje nodig heeft, zit in poedermelk. Dus ook geen schuldgevoelens daarover. Ik zou eerder denken aan 'deband' die je kweekt met je kind door borstvoeding te geven. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het kindje evenveel aan mama gehecht als het flesjes krijgt?
  • Da's dan vrij schandalig hoor van die lactatiekundige. Allez, pijnstillers nemen, da's toch totaal geen oplossing? Als aanleggen goed was (maar dat betwijfel ik aangezien je lactatiekundige niet echt "kundig" is) zou ik denken aan vaatkramp bij blijvende pijn. Heeft ze bijvoorbeeld ook naar de mondanatomie gekeken?
    Maar ja, ik kan je situatie nu nog moeilijk beoordelen... Wel echt heel erg dat ze je niet verder hebben geholpen thumbdown.gif
    Er is wel degelijk een heel groot voordeel aan borstvoeding geven wat betreft de band met je kind, maar ik vind dat je je daar echt niet zo mag op vastpinnen hoor! Daar krijg je alleen maar een rot schuldgevoel van! Je kan wel zelf vanalles doen om die band aan te halen: huid op huidcontact bijvoorbeeld (dus samen in je blootje in bed of bad), je kindje dichtbij je houden (bv met een draagdoek), veel knuffelen, oogcontact maken, enz.
    Ik ken veel ouders die omwille van de flesvoeding hun kind veel minder vasthouden (ah ja, want 5 flesvoedingen versus 12 borstvoedingen... dat zijn heel wat gemiste knuffelmomenten!)
  • Ow ja, een borstontsteking kan je voorkomen door:
    juist aanleggen
    vaak aanleggen
    rust en voor jezelf zorgen
    geen knellende bh/kledij

Dus: als ze je in het ziekenhuis vertellen dat je maar elke 4 uur mag voeden en je moe bent van de bevalling/het bezoek, heb je een erg grote kans op een borstontsteking...

Meer info kan je trouwens vinden op borstvoeding.be!
  • lieve zo denk ik er idd ook over
  • Hier ook terug bv, hopelijk lukt het terug even goed.

Ons poppemie kwam daarstraks mijn t-shirt naar beneden trekken en vroeg melk,maar ben sinds november gestopt(op 27maand) gek dat ze er nu plots terug naar vroeg.

Ze weet al wel dat als de baby er is, er ook terug melk in mama haar borsten komt en de baby dan mag drinken wink.gif Hopelijk geen jaloerse toestanden in het begin.

Hier zeiden ze 2de nacht in moederhuis; ja als je te moe bent, en wil dat ze doorslaapt kunnen we misschien de laatste voeding vervangen door een flesje,zo gaat ze langer slapen en heb je zelf ook meer rust.

Blij dat ik niet geluisterd heb toen horror.gif

Kijk er al naar uit om terug bv te geven en te genieten van ons kleintje dicht bij mij <3
  • Ik heb nooit iets van flesjes bijgegeven vooraleer ik gestopt was hoor, want dat wou ik ook niet. Mijn twee jongens vielen veel af vlak na de geboorte, het duurde een dagje langer vooraleer ze bijkwamen (wat niet ongewoon is voor kindjes die met KS ter wereld komen naar het schijnt, omdat ze veel vocht ophouden door mijn infuus) en toen wilden ze in het ziekenhuis dat ik Sander vroeger van de borst zou halen (hij dronk 2x 20min en je hoorde hem echt slikken vanaf de dag na zijn geboorte) en dan moest ik kolven en dan in flesjes geven. Heb ik geweigerd hoor wink.gif

Nu ja, ik heb 2x borstvoedingssessies gevolgd voor mijn bevalling en heb telkens op vraag gevoed (mijn kids kwamen ook altijd wel vragen hoor, Quinten om de 2u dag en nacht en Sander om de 2à3u overdag en 's nachts liet die er gauw 4 à 5u tussen).

Ga het nu gewoon opnieuw proberen en dan zien we wel.
  • Hier uiteindelijk ook geen flesjes hoor smile.gif paar keer afgekolfde melk proberen te geven,maar ze weigerde uit een fles te drinken tongue.gif
  • probleem met BV

hoi dames,

we zitten met een probleem, ik geeft nu al bijna 3 weken borstvoeding, maar nu vroeg onze mattis zeer onregelmatig eten de ene keer laat hij 4 uur tussen en de andere keer maar 2 uur, en dat is zeer vermoeiend. Nu zijn we al achter gekomen door te kolven adt mijn ene bordt maar 40ml geeft en de andere 85ml. Hoe zou ik de ene wat kunnen opbrijven? zodat hij daar ook genoeg heeft met één borst.
    Uit zijn flesje afgekolfde melk drinkt hij 60-80ml.
    Of als er TIPS zijn altijd welkom, want we zijn nu echt aant zoeken wat het beste werkt sad.gif en heb zo schrik dat de productie stopt door de onregelmaat.

MVG
  • Onregelmaat is niet slecht voor de productie. Die zijn daarop gemaakt ze. Die hebben geen wekkertje wink.gif
    En je kindje krijgt altijd meer uit de borst dan een kolf! En je kan je kindje na de eerste mindere borst nog even aanlaggen aan de 2e.

En regelmatig... Zelfs met flesjes wisselt het hoor. Die kindjes hebben ook geen klokje in zich hooor, zeker niet op3 weken wink.gif
  • ik heb ook bij alle 3 telkens de 2 borsten aangeboden, dus eerst links, dan rechts, volgende voeding andersom eerst rechts, dan links, enz... vond dit veel aangenamer omdat ik dan echt het gevoel had dat ze alle 2 leeg waren na t drinken..
    Wat betreft de regelmaat, 3 weken is inderdaad nog wat vroeg, pas na een 4 weken was hier alles in orde, hadden we wat meer regelmaat en waren de ongemakken zoals kloven, stuwing enz.. ook helemaal weg.
    Dan wordt het echt wel genieten die borstvoeding... de eerste weken vind ik er telkens echt niks aan, maar bij nr. 4 (die nu iedere dag geboren kan worden) wordt het ook weer borstvoeding hoor!!

succes!
  • hier begint het al wat meer in orde te komen met de borstvoeding, kheb geregeld afgekolfd aan de minder productieve borst en ik meot zeggen kheb nu wel de indruk dat hij meer voldaan is. Nu drink hij ook van de 2 borsten, de harde schijven zijn ook zo goed als verdwenen, oef.
    Maar ons kereltje heeft echt wel al regelmaat, vind ik hoor dat had hij al heel vroeg eigenlijk al toen we naar huis gingen van het ziekenhuis en het is er alleen maar op gebeterd, hij drinkt om de 3/4 uren en snachts durft hij er wel eens 5 uur tussen laten, zijn laatste voeding is om 23uur en dan snachts vraagt hij nog eens om 2/3uur en dan smorgens om 7/8 uur.
    Ik lees wel veel dat babytjes van enkele weken 8-12 voedingen moeten krijgen, maar daar komen wij zeker niet aan , zou dat kwaad kunnen? wij zitten eerder aan 7. Maar ons ventje ziet er toch heel tevreden en rustig uit.

Hoe weet je als één borst leeg is?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld