Stoppen met borstvoeding

• Stoppen met borstvoeding

Hoi mama's

Mijn vorige borstvoedingsavontuur was zeer negatief omdat het zo'n zware tol van mij eiste. Na een bevalling van dik 40 uur en 2 nachten zonder slaap en een half-werkende epidurale, ben ik borstvoeding beginnen geven. Ik ben toen na 2 weken gecrashed door het slaaptekort omdat ons kindje heel lang dronk en te vaak in slaap viel. Ik ben toen dus beginnen kolven en heb dit 3 maanden volgehouden. Hierdoor heeft mijn 1e kindje een vrolijke mama gemist en was ik een donderderwolk en slechts een schim van mezelf.
    Ik was zo gebrand op het geven van mama melk dat ik m'n zoontje niet voldoende mama gaf en mijn man een wrak als vrouw had met een postnatale depressie, die pas langzaamaan is weggetrokken toen ik besloot om te stoppen met kolven.

Ik ben afgelopen weekend bevallen en ben vol overtuiging aan ons borstvoedingsavontuur gestart.
    Deze keer was mijn zwangerschap nog zwaarder met serieuze bekkeninstabiliteit en dus ook bijhorend chronisch slaaptekort naar het einde toe omdat ik 's nachts in blokjes van 1,5 à 2 uur kon slapen door de pijn.
    Ons 2e kindje kwam nu ook nog eens 's nachts met een keizersnede en die nacht en de daaropvolgende 3 nachten heb ik dan ook barslecht geslapen door de nachtelijke voedingen maar vooral door de ziekenhuisgeluiden. Ik ben bij thuiskomst compleet fysiek gecrashed van vermoeidheid en produceerde amper nog melk. In allerijl een pot KV gaan halen en die nacht heeft m'n man flesjes gegeven terwijl ik die nacht 2x gekolfd heb en bijna 10 uur geslapen heb.

Na heel veel gepieker en 2 nachten goede slaap, heb ik deze ochtend besloten om te stoppen met borstvoeding geven.
    M'n hoofd zegt dat dit voor mezelf, ons gezin, de beste keuze is.
    Slaaptekorten wegen zeer sterk door op mij, vooral fysiek en bijgevolg ook emotioneel. Ik sla dicht, wil niemand bij me, ... .
    Maar ondanks dit besef, heb ik het emotioneel toch ontzettend moeilijk met deze beslissing omdat ik zo snel na m'n bevalling m'n laatste connectie met m'n zwangere lijf, mijn baby op moet geven.
    Onze peuter van 20 maanden, onze kersverse baby en mijn fantastische man verdienen mij ook 100%.

Ik voel me precies ook heel alleen in 'n keuze en hoop hier mama's te vinden met een soortgelijk verhaal.
    Of ik hoop mama's tegen te komen die mijn keuze hierin volledig snappen en me niet als mislukking zien.
    Ik hoef ook geen overtuiging van lactatiekundigen of doorzetten. Ik heb een vroedvrouw en lactatiekundige, maar zij respecteren mijn situatie en keuze.

xxx Een mama die het even moeilijk heeft.

• Hoi,

Welke voeding een kindje ook krijgt is niet zo belangrijk, ze zullen er allemaal groot van worden. Ik vind een mama die zich goed voelt in haar vel en kan genieten van alle periodes van haar kindje veel belangijker. Als mama blij en goedgezind rondloopt is dat alleen maar een voordeel voor alle leden van het gezin. Dus je moet absoluut geen spijt hebben van je keuze.

Veel plezier met je kindjes
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld