tellen/ vergelijken van figuren

• hallo

ik was met mijn dochter van 3.5 in een oefenboekje aan het werken.
    ze kan perfect van 1 tot tien tellen, maar iets tellen in een boekje was erg moeilijk. Ze kent het dus van buiten maar snapt de betekenis achter de getallen nog niet zo goed.
    Ook was er een oefening waarbij ze de verschillen moesten zoeken tussen 2 figuren. Daar begreep ze helemaal niets van (was vond ik ook niet zo'n makkelijke tekening).
    nu vroeg ik me af of ze dat eigenlijk al horen te kennen en kunnnen? het is een boekje voor kinderen van 3.
  • 3,5 jaar, ze zit in de eerste kk? Nee, dat moet die niet kunnen:)

Er zijn kinderen in de derde kk die nu leren dat de cijfers niet zomaar een rijmpje zijn, maar echt iets betekenen:))
  • Nee dat moeten ze nog niet kunnen.
  • Wij hebben ook zo'n werkboek, eentje van Kaatje (winter doe boek ofzoiets) en dat is een schot in de roos.

Onze zoon is 3 jaar en 3 maanden en kan die telopdrachten eigenlijk heel goed, hij telt tot 15, en weet ook dat je iets kan tellen, niet alleen opsommen. Ook de verschillen zoeken ging heel goed, maar ik heb het wel eerst moeten uitleggen. Schaduwen matchen gaat ook heel goed en dingen verbinden ook (bijvoorbeeld een sneeuwman met een rode sjaal matchen met kaatje die dan ook een rode sjaal draagt)
    De doolhoven gaan nog minder. Hij snapt de bedoeling wel maar loopt telkens vast, heeft hij toch veel hulp bij nodig. Er zijn ook oefeningen die we nog hebben overgeslagen, omdat ik denk dat hij dat nog niet zou kunnen. Een stippellijn volgen ging ook wel, maar schots en scheef, echt zoals het op die leeftijd hoort denk ik wink.gif
    Maar er stonden ook dingen in waarvan ik zelf versteld stond dat hij het kon. Zo stond er bijvoorbeeld een zin "Oh denneboom, oh denneboom" en dan moest hij alle e's en alle o's kleuren en hij kon dat nog ook. Wel puur als herkenning hoor, zeker niet dat hij die o's en e's kan lezen!

Ik weet niet wat je "moet" kunnen, maar dit is wat hij kan. Hij vindt het ook wel heel erg leuk, dus als de motivatie er is...
    Zo puzzelt onze zoon bijvoorbeeld helemaal niet graag en is er dan ook geen krak in.. en zo kan ik nog wel dingen opnoemen hoor!

Ik zou me geen zorgen maken!
  • Ik werk niet met die oefenboekjes.
    Vind dat wat overbodig om een 3 jarige aan tafel te zetten en zo hun dingen aan te leren.

Waarom niet gewoon sporadisch leren??
    Zo zal ik bv per toeval hem de stukjes mandarijn op zijn bord laten tellen en verder gaan dan enkel tellen.
    Dan pak ik er 2 weg en vraag ik, hoeveel zijn er nu nog?
    Of leg ik er één bij.

Visueel doet dat enorm veel. Ze leren dat er inderdaad meer zit achter getallen dan enkel tellen en vanbuiten zeggen.

Heel wat dingen die ze leren in de kleuterklas is vaak met alledaagse dingen: groot en klein, zwaar en licht, kleuren, drijven en zinken enzo...

Het enige 'werkboekje' dat ik soms gebruik is zijn dopido.. dan knip ik daar eens iets uit dat hij wilt doen, zoals prenten in de juiste volgorde leggen.
    Maar véél meer dan dat toch niet.

Ik ben dus absoluut voor het stimuleren van leergierige kinderen, maar ik probeer dat gewoon zo veel mogelijk alledaags te doen: bak en cake en zeg: neem jij me 3 eitjes..
    zo leren ze die 3 te plaatsen bij het visueel zicht van 3 eitjes.

wave.gif
  • Wij hebben gisteren koekjes gebakken, ik heb vorige week met hem een brood gebakken, gisteren was ik zelf aan het knutselen en hij heeft met een schaar in een stukje stof stukjes afgeknipt...
    En ja, soms werken wij in zo'n oefenboekje. Hij vindt dat superleuk en vraagt er zelf om. Dat is begonnen nadat ik er in de auto zo eentje heb gegeven om de tijd te doden en sindsdien doet hij zo'n dingen graag. Ik vind het zelf ook leuk om samen met hem aan tafel te gaan zitten om zoiets te doen, samen wij twee, terwijl zusje met papa bezig is, net hetzelfde als wanneer we samen een gezelschapsspelletje spelen waarbij kleuren en tellen aan te pas komen, of wanneer we een boek lezen samen.
    Het is dus niet nodig om kinderen aan tafel te zetten om hun zo dingen te leren, maar het kan wel leuk zijn. Je kan dingen namelijk combineren. Het is niet omdat hij zo dingen leert dat hij niet meer sporadisch leert he.
    En weet je, mij anders zo actieve kind dat geen minuut kan stilzitten zit dan plots stil, vol enthousiasme om samen met mama die dingen te doen.
  • hier vraagt hij zelf achter zo een oefenboekjes. en in de praktijk tellen wij ook vanalles natuurlijk. hij is nu 3 en kan tot 30 tellen, kan allerlei oefeninen en tot 10 tellen in 5 talen. allemaal uit zichzelf gevraagd hoor. Laat ieder toch zijn eigen opvoeding plan maken wink.gif
  • Mijn dochtertje maakt ook graag oefeningetjes. Ieder kind is anders. Het kindje dat 3 mandarijntjes op zijn bord telt kan even goed tellen als een kindje dat 3 mandarijntjes op papier telt. Ik denk dat onze dochter die boekjes leuk vindt omdat ze daar ook in mag schrijven en kleuren. Bij zo een doolhof kleur ze de juiste gang bijvoorbeeld helemaal in. Ze kan zich daar echt leuk mee bezig houden. Maar op deze leeftijd moet ze dat zeker allemaal niet kunnen van mij. Voor haar is het gewoon een spelletje.
  • ze moet dat van mij ook niet kunnen hoor ik vroeg me alleen af wat ze minimaal horen te kunnen op die leeftijd ...

Broer moest huiswerk maken en om haar braaf te houden mag ze van mij dan ook "huiswerk" maken (= oefenboekje), vindt ze heel leuk. De meeste dingen kan ze trouwens wel hoor, alleen de dingen die ik opnoemde zijn moeilijk.

2 koekjes tellen kan ze overigens perfect wink.gif
  • Ik ben zelf kleuterleidster en bij ons wordt er pas echt op papier gewerkt (de werkblaadjes) in de 3e kleuterklas.

Sporadisch kan zoiets wel al is aan bod komen in de 2e kleuterklas (maar zeer weinig eigenlijk).

En echt nooit in de eerste kleuterklas. Daar wordt wel bv. ipv verschillen zoeken op papier, een tafereel gemaakt met echte voorwerpen en dan wordt er iets veranderd en moeten ze zoeken wat
    er is veranderd (dit is dan ook de voorloper van het op papier te doen)

Er is wel degelijk een verschil tss 3 mandarijntjes tellen in het echt, dan dit op papier te doen (schematisch niveau).
    Zoals hierboven reeds al gezegd is het heel goed om het zo al speels in de keuken te doen en altijd eerst van 3 dimensionele materialen te vertrekken alvorens naar papier (schematisch niveau) te gaan.

In mijn ogen zijn die werkboekjes er meer uit commerciële oogpunten, want zoiets zal je geen enkele kleuterleidster zijn doen met een 3,5-jarige.

Natuurlijk als het lukt en ze beleefd er plezier aan en je pakt het aan op speelse manier en verplicht niks, is hier niet echt iets mis mee in mijn ogen. En chapeau dat dat van die letters lukt, das echt al goed hoor.

Maar zoals je sprak van doolhof enzo, geven wij allemaal pas vanaf 3e kleuterklas.

En het is niet omdat ze getallen kunnen onthouden en/of nazeggen dat ze ook getalbegrip hebben.
    Het is niet omdat een kindje tot 10 kan tellen in 5 talen dat hij hiervan het getalbegrip kent, want daar gaat het om bij wiskunde in de kleuterklas
    Het kunnen opzeggen van getallen (gelijk in welke talen) is gewoon onthouden en herhalen= zoals een versje kunnen opzeggen.
    Kunnen ze aanwijzend tellen (dus tegelijk het cijfer zeggen en dan echt tellen met hun vinger).
    Getalbegrip gaat over vb. 'pak 3 knuffels', 'pak 4 stiften', 'neem de tweede blok' (als er 5 op een rij liggen), 'kleur het 3e paardje rood', 'neem 3 vorken en leg bij elk bord een vork (= 1-1 relatie), ook de wiskundige begrippen zoals eerste, laatste, evenveel, meer, minder,midden... omvatten ook allemaal het wiskundige
    Het tellen op zich moeten ze hiervoor natuurlijk ook kennen en daar start het mee. Maar het kan dus wel goed zijn dat een kindje tot 20 kan tellen, maar voor de rest wel slecht scoort op wiskunde.

Dit is allemaal al meer schools natuurlijk, ma wou het toch even meegeven hoe het er bij ons op school aan toegaat.
    En wat wij verstaan onder wiskunde.

Wil hier ook niemand veroordelen en iedereen moet natuurlijk als ouder doen waar je je goed bij voelt en vooral waar je kind zich goed bij voelt.
  • Bedankt voor je info Atlantis.

Ik wil wel graag nog even zeggen dat ik er totaal geen rekening mee houdt wat ze wanneer moeten kunnen op school.
    Onze thuis is school niet. Thuis is thuis en daar spelen we op een gezellige manier. En wat de kindjes leuk vinden, dat komt aan bod en wat de kindjes niet zo leuk vinden komt minder aan bod. Dus als onze zoon niet zo graag puzzelt en daar dan ook niet zo'n krak in is ga ik niet extra veel zitten puzzelen om dat dan nog eens extra te stimuleren en ik ga ook niet als een gek met hem zitten knippen omdat hij dat voor een bepaald schooljaar al dan niet gaat moeten kunnen. Op school komen er zeker dingen aan bod die we thuis minder doen.

Onze zoon vindt die boekjes leuk, dus wij zijn er soms mee bezig. Jij zegt: "In mijn ogen zijn die werkboekjes er meer uit commerciële oogpunten, want zoiets zal je geen enkele kleuterleidster zijn doen met een 3,5-jarige." Maar dat wil toch niet zeggen dat het niet is omdat de juf dat niet doet dat dat dan de norm is en dat je dat dan thuis ook niet kan doen? De juf zal met haar 3jarige kleuters waarschijnlijk ook geen aardappelen snijden, maar als mijn zoon graag wil helpen, dan kan hij toch gewoon helpen?

Hier thuis leven wij gewoon, als een gezin. De dingen die wij doen die doen wij om te spelen, om te ontspannen, om leuke dingen te doen. Er wordt geknutseld, er wordt samen gekookt, er wordt een kerstboom versiert, er worden boekjes gelezen, er worden prentjes geknipt en gekleurd....Niet allemaal op één dag natuurlijk! Maar allemaal gewoon om ons te ontspannen, om ons leven te leiden en dat staat helemaal los van wat ze op school al wel zouden leren of nog niet zouden leren.

Ik vind het anderzijds wel goed dat je even komt vermelden wat jullie op school op welke leeftijd aanbieden, het is niet dat ik hier persé in de verdediging wil gaan, maar ik wil dus gewoon aantonen dat ik thuis niet naar die dingen wil kijken maar gewoon wil leven.

Maar goed, dat is mijn idee, misschien dat de ts juist wel heel blij is met die info he smile.gif
  • Atlantis, in onze school werken ze vanaf de peuterklas ook op papier. Elke school is anders zeker?
  • Hoi,

Mijn zoontje is gek op alles rond cijfers..
    Hij vindt er zelf spelletjes rond uit, mssn ben je er iets mee.
    Maar bij het slapen gaan telt hij bv. de trappen... zo zou je je dochtertje kunnen leren wat tellen juist is zodat het meer wordt dan en 'versje'.
    Op een speelse manier beginnen mssn bv. 1.2.3.4 hoedje van papier zingen...?

Ik vind dat kleuters dit nog niet 'moeten' kunnen. Je kindertijd moet vooral leuk en 'vrij' zijn, hun interesses ontdekken, hun ikje ontwikkelen en doen wat ze leuk vinden.

Mijn zoon kan heel goed met cijfers overweg, maar is bang van vreemde kindjes... hij heeft dus meer moeite met sociale vaardigheden. En zo heeft elk kind wel uitgesproken talenten en 'werkpuntjes'... en dat is goed zoals het is. Prestatie op die leeftijd... dat is nergens voor nodig. Het is alleen wel fijn om te weten, waar je kind staat tgo het gemiddelde.

sabineAangepast door sabine op 05/01/2013 20:28
  • ik ga er ook vanuit ... ingaan op hun interesses.
    Mijn dochter kan de telrij niet opzeggen, kan wel tellen tot vijf ondertussen (getalbegrip). Ze heeft meer interesse in wereldlijke dingen (vraagt de oren van mn kop over voortplanting, hoe het vroeger was, wie waar leeft, ...) Ook letters houden haar bezig.

Ik vind het gewoon belangrijk dat ze nu op vraag leert, van 7 tot ... moet ze al op de banken leren!
  • Dit is erg afhankelijk van de interesse van het kind. Ik vind dat ze in sommige van die boekjes nogal 'ambitieus' zijn en het is niet omdat een kindje dat niet kan op de leeftijd die er op het boekje staat, dat er wat mis is. Bij onze oudste hadden we die boekjes ook in huis. Die bakte er niks van en deed dit ook niet graag. Dus boden we het haar niet meer aan. Ze zit nu in het tweede studiejaar en doet het prima (wel niet de eerste van de klas). Onze tweede doet die boekjes enorm graag. Ze is nu net 4 en maakt die van de derde KK zonder enig probleem. Ze schrijft de cijfers tot tien en kan al korte woordjes lezen... De jongste wordt binnenkort drie en is er ook goed in. Verschillen ontdekken ed doet ze heel graag. Ik bied het aan zolang ze het leuk vinden. Dit helpt me om hen bezig te houden terwijl hun gote zus huiswerk maakt. Maar lukt het niet, of willen ze een oefening niet doen, dan slaan we die gewoon over.
  • mijn dochter is 3 en kan dat wel, kent ook de symbolen voor de getallen en kan er vb een puzzeltje van maken, dus ze telt de diertjes die op een stukje staan en zoekt dan het stukje met bijhorend cijfer dat er dan op past, dat vindt ze superleuk. maar ik denk niet dat dat al moet. Ik dacht dat ze tegen het eind van de eerste KK aanwijzend moesten kunnen tellen tot 5 of zo?
  • Vanmorgen had ik veel tijd (de twee oudsten waren naar de zwemles). Ik deed (op vraag van de dochter) een oefenboekje met haar. Ze is nu bijna drie. Wat me opviel, is dat dingen die ze een paar weken geleden helemaal niet kon, of moeilijk, nu zonder problemen gingen. Figuren vergelijken, evenveel figuurtjes kleuren als er stippen staan, onder, boven, naast aanduiden ed meer; cijfers herkennen. Het ging met groot gemak. Ik denk dat dit komt omdat we die dingen regelmatig doen. Bij onze oudste was dit echt problematisch. Toen ze aangaf dat ze dit niet leuk vond, zijn we er vrijwel onmiddellijk mee gestopt en ik denk dat dat fout was. Als een kind de verschillen tussen twee tekeningen niet ziet, kan je die uitleggen (die vis heeft bolletjes op zijn buik en de andere heeft strepen ...)
    Ik zou het dus blijven aanbieden, ook al kan hij/ zij het in eerste instantie niet.
  • @Bea

Eigenlijk ben ik het helemaal met jou eens hoor
    Thuis is thuis en is inderdaad de school niet
    en kan je gedachtengang zeker volgen

Ook iemand anders zei dat ze nog lang genoeg op de schoolbanken moeten zitten en inderdaad onze maatschappij is al prestatiegericht genoeg

ma wou gewoon even meegeven hoe het bij ons op school er aan toe gaat, ma inderdaad elke school werkt ook niet op dezelfde manier natuurlijk

zolang als het allemaal maar speels gebeurd en er niet echt veel druk bijkomt, lijkt het mij allemaal ok hé

nog veel speelplezier met jullie kindjes hé
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld