leerkracht aanspreken?

• leerkracht aanspreken?

Het schooljaar is maar net begonnen en ik zit al met mijn handen in het haar… Onze jongste (8jaar derde studiejaar) heeft de éne driftbui na de andere, slaapt slecht en is de hele dag slechtgezind… Volgens de juf (die ik 2 minuten sprak eind vorige Week) gaat alles prima en is ze braaf op school.
    Zelf vertelt ze enkel dat ze het vervelend vindt op school en dat ze alles al weet wat de juf zegt. Ze lijkt ook geen enkel vriendinnetje te hebben in de klas en speelt enkel met kinderen die ze kent van buitenschoolse activiteiten. Ik speel al wel eens vals met de geboortedatum voor dans-en zwemlessen omdat ze meer aansluiting vindt bij kinderen die ouder zijn. Dat laatste wellicht ook omdat ze twee grote zussen heeft.
    Ga ik naar de juf om dit te bespreken en hoe breng je zoiets aan zonder mensen te kwetsen of wacht ik beter nog een paar weken ?

• Hoi,

Kan je ze niet laten testen, misschien kan ze inderdaad goed mee in de klas, en is het een uitdaging om een jaartje over te slagen.
    Ik zou met de juf eens gaan praten eventueel ook de zorgjuf of het clb???
  • Er bestaan nog andere opties dan onmiddellijk versnellen wink.gif

Ik zou het wel aankaarten met de juf en kijken of er uitbreiding/verdieping mogelijk is.
  • Het is september.
    Heel wat scholen en kinderen, zitten met dit probleem nu.
    September is nu eenmaal herhalen.
    De juf van onze middelste heeft bakjes en vakjes vol met extra oefeningen of doordenkertjes.

Als de juf natuurlijk geen probleem ziet in de klas, komen de driftbuien mss van wat anders?
  • Er is heel wat voorizen voor leerlingen met leermoeilijkheden maar voor verbreding en zo is er niks… Er zijn geen middelen of personeel voor handen voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.
    Heel wat kinderen van haar klas zijn anderstalig dus de onderwijstaal is niet hun moedertaal. Dit 'verergert' natuurlijk het probleem want de juf moet alles verschillende keren herhalen. Dat weet ik van andere leerkrachten uit deze school. Ze krijgen ook Frans, maar mijn dochter wordt tweetalig opgevoed dus ipv extra uitdaging verveelt ze zich in die les extra.
    Ik ga het gewoon aankaarten en zien wat de juf zegt. Eventueel idd het CLB inschakelen.
    De driftbuien en het slechte humeur zijn iets na de start van het schooljaar gestart. Zie niet direct wat er anders zou kunnen de oorzaak zijn…
    Jaar overslaan is niet mijn voorkeur hoor. Ik vind dat wel handig, een kind dat alles kan zonder er wat voor te moeten doen.. Maar zo kan het ook niet verder.

• Mijn zoon krijgt geen herhalingen voor wiskunde, hij moet die niet meer meer volgen, omdat hij dit genoeg kent. Bij spelling en taal zijn de klassen ook al verdeeld in de verschillende groepen en heeft niet iedereen dezelfde oefeningen...

De juf van het vierde deed dat ook zo 'ze moest het eerst voelen', en ondertussen hadden we een kind dat zich niet meer goed voelde
  • @jongensintwild hier net hetzelfde ivm de verschillende groepen.
    Onze middelste krijgt ook voldoende extra's aangeboden (waar geen personeel of grote kost aan verbonden zijn).
    Voorlopig is dat voldoende.
    Stap voor stap werken en sowieso eens bij de juf horen wat en hoe en uitleggen waarom je twijfels of zorgen hebt e.

Je spreekt over niet echt veen vriendinnetje in de klas.
    Dus mss is dat wel iets ?

• Zit jouw kind op dezelfde school als vorig jaar?
    Dan kennen ze haar niveau toch? In de meeste scholen wordt er al zeer snel gedifferentieerd om de verveling tegen te gaan en elk kind zo ver mogelijk te krijgen.
    Het kan zeker geen kwaad om eens met de juf te praten, maar eerder uit bezorgdheid om haar driftbuien, geen vriendjes, zegt dat ze zich verveelt, dan meteen te zeggen dat de juf iets anders moet doen.
    Veel hangt af van de manier waarop je dit aanbrengt. Maar praten met de juf kan zeker geen kwaad.
  • Dat zou je denken, maar niet iedere leerkracht wil op voorhand iets lezen over de kinderen, want ze willen onbevooroordeeld naar de kinderen krijgen.
    Als dat dan gepaard gaat met een 'ik moet het eerst voelen', waarbij ze geen antwoord kunnen geven over hoe ze dat dan voelen, dan gebeurt er niets.
    Ik snap het onbevooroordeeld naar de kinderen kijken, maar doen ze dat dan ook met alle kinderen?
    Het duurt toch enkele weken tot enkele maanden voor je je kinderen heel goed kent, moeten de kinderen met leerproblemen ook zo lang wachten voor er remediëring komt?
  • Onze dochter zit inderdaad nog op dezelfde school als vorig jaar. Onze dochter leerde zichzelf lezen bij de start van de derde kleuterklas en las dus aan de kindjes van de klas voor. Dat weet die leerkracht bijvoorbeeld wel. Vorige jaren kreeg ik vaak de opmerking dat ze beetje de 'grote zus' was in de klas. Maar die rol lijkt haar nu eerder te vervelen dan te interesseren. Door het mengen van de klasjes zit ze nu niet meer bij de twee - drie vriendinnetjes waar het wel mee klikte. Maar wat ik raar vind is dat ze daar ook op de speelplaats niet meer wil mee wil spelen want die spelen 'debiele spelletjes waar ik te groot voor ben.'

Ik ben ook niet van zin om naar de juf te gaan en te zeggen dat ze anders moet lesgeven hoor. Ik ga haar eerst vragen of zij zelf een probleem ziet… maar het blijft een delicaat onderwerp want ongewild stel je toch haar lesgeven in vraag. Vandaar de twijfel
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld