wat te verwachten ?

• @Pumbach Heb gisterenavond rond 21u de pilletjes opgestoken, 2 uur later wat beginnen wringen en krampjes (helemaal niks overdreven, was met een dafalgan500 opgelost) en rond 4u30 vanmorgen is alles er uitgekomen.... Eerst wat slijmerig bloed en wat klontertjes en dan meteen het vruchtzakje (ik zag er precies wel niks inzitten?) en dan nog een 10-tal minuutjes zwaarder bloesverlies. Rond 4u50 dan de "gewone" hoeveelheid zoals wanneer ik ongesteld ben... Wel nog wat knagende lichte pijn -heb ik normaal niet, regels zijn pijnloos- en dat is het ....
    Morgen controle echo dus we zien wel, maar ik veronderstel dat dit het was ?! Dan viel het eigenlijk héél goed mee !
    Ik houd je op de hoogte, ga nog even wat bijslapen want ik ben wel bijna heel de nacht wakker geweest. 🙂
  • Hallo @Tinneke79 , heb aan je gedacht hoor. Is wel 'goed' dat het al zo is gegaan hoor! Bij mij had ik dit resultaat pas na 3de keer opsteken... De eerste 2 keren enkel wat krampen en bloedverlies, maar niets meer. Wat jij beschrijft, had ik net zo: eerst wat bloed en klontertjes, en erna (stuk? van de) placenta, vruchtzakje etc. In het vruchtzakje heb ik wel het vruchtje zien zitten... Ik denk echt wel dat je het belangrijkste al kwijt bent hoor. Voelde het bij jou toch ook als een soort opluchting? Heel tegenstrijdige gevoelens allemaal... Gelukkig heb je een weekje thuis, dat zal je lichaam goed doen. Slaap goed!
  • Veel sterkte @Tinneke79 Je was misschien al wel wat voorbereid op het slechte nieuws, maar als het dan echt zo ver is, is het toch pijnlijk denk ik... Op zich wel goed dat je zo snel gereageerd hebt op de medicatie. Misschien dat je lichaam toch nog maar een klein extra zetje nodig had om het te laten doorzetten. Hopelijk kan je er snel met frisse moed weer tegenaan.
  • Hallo @Pumbach , gemengde gevoelens inderdaad. Enerzijds de opluchting dat het achter de rug is (en zonder er veel fysiek van af te zien), anderzijds ook nog wel de "leegte" die achterblijft en waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet...
    Als ik al geen kind thuis zou hebben, zou ik er nu even heel hard onderdoor zitten denk ik.
    Maar goed, nu is het weer uitkijken naar de toekomst en de mogelijkheden die we nog hebben he.
    Uiteraard gaat het bij een volgende zwangerschap niet meer hetzelfde zijn want ik ga veel ongeruster zijn.
    Maar al bij al was het niet té traumatiserend. Ik had het erger verwacht...
    Deze week idd gewoon nog uitrusten en lichaam wat laten recupereren. Na morgen denk ik ook wel dat ze me pas binnen een maand ofzo willen terugzien. We moeten eerst terug begin volgende maand regels afwachten zodat ze zeker weten dat mijn natuurlijke cyclus terug okee is.
    Ik laat morgen nog iets weten na de echo en dan is het een afgesloten hoofdstuk....
    x
  • Hallo @Pumbach @Minie @Ellemie1978 , net buiten van echo. Alles okee zegt ze. Nog een klein beetje weefsel maar dat komt er vanzelf wel uit zegt ze. Binnen 6 weken ongeveer moet ik terug langskomen en als alles dan okee is (wat normaal gezien wel het geval zal zijn) dan zijn we klaar voor de volgende poging 😊
    Ik ben nu zelf ook gerust en kan er weer tegenaan.
    Tot de volgende !
    Ik blijf de komende maand wel wat volgen om te zien hoe het met jullie gaat en houd jullie op de hoogte over het verdere verloop.
    Alvast bedankt voor jullie steun, het doet veel dat je't met anderen kan delen ☺️
    Succes allemaal !
    X
  • Hey @Tinneke79, goed dat je echo ok was! Het ziet er naar uit dat we mogelijks wel rond dezelfde periode terug van start zullen mogen gaan smile.gif. Zoals je gisteren aanhaalde, afsluiten van een hoofdstuk... En op naar een nieuw, vol goede moed! Misschien moeten we symbolisch wel in een nieuw topic gaan schrijven wink.gif. Maar om nu direct al in een NOD groepje te gaan meepraten, is wat vreemd, omdat het ergens nog wel wat herstellen / wachten is nu.

Nu alvast duimen dat onze cyclussen dus vlot herstellen!

Ik ben wel niet de topicstarter hier, maar toch ook bedankt voor alle steun die hier al is gekomen...

X
  • Hoi @Tinneke79 Blij dat je echo ok was, toch weer een zorg minder! Ik probeer het ook te zien als een afgesloten hoofdstuk, maar het voelt toch weer anders nu. Wij mogen meteen terug starten zonder een maand te wachten, maar ik voel me toch anders dan de voorbije maanden. Enerzijds wil ik zo snel mogelijk terug zwanger zijn, anderzijds is het ook een beetje een spannende idee van meteen terug zwanger te zijn. Hoewel ik natuurlijk niet meer kans heb dat het terug misloopt als ik meteen of pas over een tijdje zwanger ben. Ik ga proberen er niet te hard over na te denken wink.gif
    Hopelijk zien we elkaar hier in een positiever topic nog eens terug @Pumbach smile.gif
  • Hallo @Minie, is jouw miskraam ook recent geweest nu? Ben je nu ook in je eerste cyclus na je miskraam? Sorry, de voorbije weken nogal mistig in m'n hoofd, dus misschien heb ik dat ergens onderweg nier opgepikt...
  • Hoi @Pumbach @Minie haha, dan kunnen we volgende maand een nieuwe topic starten he 😉
    Ik vind het wel okee zo, dat ze het wat tijd wil geven. Ze wil vooral zeker zijn dat fysiek alles goed herstelt en dat vooral de hcg volledig terug op 0 staat, kwestie van geen "fout" resultaat te krijgen.
    Gezien de eerstvolgende poging eentje met een cryo is, wil ze zo optimaal mogelijke omstandigheden voor de terugplaatsing en als dat wil zeggen dat we wat langer moeten wachten, dan is dat maar zo 🙂
    Geen enkele tp met cryo's in het verleden is gelukt, maar ondertussen is de techniek weer veel verbeterd en de kans groter dat ze ontdooiing overleven en geen kwaliteit verliezen.
    Onze vorige cryo's kwamen allemaal uit 1 icsi-cyclus (in 2009). Toen hadden we 8 (!) embrio's van # kwaliteit. 2 zijn er "vers" teruggezet (telkens een goede en minder goede van kwaliteit), de andere 6 zijn per 2 ingevroren en daar hebben we dus nog 3x mee kunnen proberen... uit de "verse" is dan 1tje niet gegroeid en de 2e is de dochter 🙂
    Bij die ontdooiingen was het telkens hetzelfde scenario: 1 niet meer bruikbaar en 1 waarvan de kwaliteit was verminderd. Daar is er nooit eentje van "blijven zitten" en dus telkens negatief resultaat bij bloedname.
    De reden dat er tussen de pogingen zoveel tijd (telkens 2 jaar) zit is omdat wij in 2012 terug naar België zijn verhuisd vanuit Portugal (waar we de icsi-behandeling gedaan hebben). En gezien we maar 1x om de 2 jaar daar terug naartoe gingen op vakantie (is ook door omstandigheden niet vaker gelukt), konden we ook alleen maar tijdens die vakanties een poging wagen.
    Sinds de laatste mislukte in 2016 hebben we dan eerst nog maandenlang in de clinch gelegen met # ziekenhuizen hier in België (o.a. Jette en UZA), omdat ze daar de diagnose vanuit Portugal,( dat het icsi moest zijn, iui en ivf werkt niet, dat is daar toen meermaals geprobeerd) niet wilden aannemen en hier van 0 wilden starten met iui, en dat wilden we zelf niet omdat we zeker weten dat dat verloren moeite is.
    Pas eind 2017 zijn we dan bij Imelda Bonheiden terechtgekomen, waar de gyn op fertiliteit wel meteen aan de slag wilde met de icsi.
    Maar gezien de historiek dus met crio's wil ze nu geen enkel risico nemen 🙂 De cryo tecniek is ondertussen wel verbeterd; grotere overlevingskans (70% tegenover 30-40% in 2009) en geen verlies van kwaliteit meer dus wat "vers" een topkwaliteit embrio was, blijft dat ook en is na ontdooiing niet ineens 'goed' of 'matig' ... Dus we zien wel. Dit was de eerste cyclus hier dus ik kan er nog 5 doen. Maar voor mij is 40 eigenlijk de "psychologische drempel", later dan dat probeer ik niet meer. Ook al omdat er boven de 40 weer een heleboel andere risico's de kop opsteken ... en dat is dan onnodig vind ik persoonlijk. Dan houden we het bij 1 en kunnen we alleen maar met geheven hoofd zeggen dat we het geprobeerd hebben. Maar ik ga niet meer over lijken om het te doen lukken. Dat is wel anders als het je eerste is, maar (voor mij persoonlijk) is het dat nu voor een 2e niet.
    Maar zover zijn we nog niet he, eerst alvast volgende maand afwachten en dan zien we wel weer 🙂
  • Hey @Tinneke79, ik ben niet zo thuis in het icsi gebeuren, maar ik heb goed gelezen en denk wel dat ik wat volg. Is wel heftig dat jullie telkens zo veel tijd moesten tussen laten hé eens terug in België. Gelukkig hebben jullie nu een arts die naast jullie staat, in jullie verhaal! Dat scheelt al een hoop. En nog 5 pogingen, waarvan eentje toch al innesteling etc. heeft gegeven. Het ziet er wel uit dat er mooie kansen in het vooruitzicht zijn!
    Ik volg inderdaad wat die grens van 40 betreft, hier voelt het ook wel zo. Al moet ik zeggen dat die grens lang verder weg leek, dan ze nu plots is smile.gif. Maar er is nog wat tijd.
    Hoe lastig het nu even is, het is inderdaad beter om even fysiek te recupereren. Ik zou ook niet graag zwanger zijn, waar restweefsel van m'n miskraam op een bepaald moment voor complicaties zorgt. Weet niet of dat kan, maar toch... Zou ook eerst willen dat mijn hcg terug op 0 komt. Soms hoor je van mensen die een curettage hebben gehad, dat achteraf blijkt dat een partiële mola zwangerschap is geweest. Bij een natuurlijke miskraam of miskraam met medicatie wordt dat natuurlijk niet onderzocht. Wat ik vreemd vind, is dat mijn gynae nog geen enkele keer heeft gesproken om nog eens een bloedafname te doen om m'n hcg-level te controleren. Misschien maakt het deel uit van de volgende controle... Maar uiteindelijk heb ik ook geen instructies gekregen of ik nu wel of niet zwanger zou mogen worden. Pfff... had eerlijk gezegd graag wat kortere opvolging gehad. Bij jou ligt er precies wel een 'plan' op tafel. Hier is het zo wat aankijken... ben aangewezen op m'n gezond verstand. De vraag is hoe gezond die is op dit moment wink.gif.
  • @Pumbach jaja helaas allemaal in hetzelfde schuitje wink.gif hier op de echo niks restweefsel te zien, alles zag er prima uit dus geen reden om te wachten. Ben wel benieuwd wanneer de volgende eisprong er is, hangt idd wat af van wanneer hcg op nul stond. Hier wordt het niet meer opnieuw gemeten, maar was al flink gezakt op dag van miskraam. Ik heb ook al vrouwen gehoord die dan opnieuw een zw test deden tot ze een blanco hadden, maar dat ben ik zelf niet van plan.
    We kunnen mss samen met @Tinneke79 een nieuw topic starten ja.. "dames 30+ met veel pech" goofy.gif Klinkt meteen als iets waar ik bij wil wink.gif
    Ach onze tijd komt hopenlijk ook nog wel
  • @Tinneke79 Wat een gedoe met de behandeling en dat in 2 landen, alsof het zo nog niet lastig genoeg is! Ik heb zelf geen ervaring met IUI enzo, maar ik hoop inderdaad met je mee dat ze ondertussen de kwaliteit kunnen behouden en de cryo's meer kans maken. Ik duim!
  • @Pumbach De hcg gaat wel terug gemeten worden via bloedafname. Ze wil me terugzien als ik terug mijn "natuurlijke" regels krijg. Zij plakt daar ongeveer 6 weken op, maar het kan uiteraard sneller zijn, dat weet je nooit. Alles is nu wsl wel wat ontregeld 🙂
    Bij een ivf of icsi behandeling wordt het allemaal wat rigoureuzer opgevolgd ja, vooral omdat 1 dag (te vroeg of te laat) het hele verschil kan maken. Maar het is altijd een heel gedoe ja... En in ons geval is het zo dat het "probleem" bij mijn man zit en ik zelf eigenlijk niks mankeer maar toch zijn wij (vrouwen) het die alle 'behandelingen'moeten ondergaan ...
    Naast die "40-grens" speelt ook het leeftijdsverschil wat mee. We kijken al aan tegen 8 jaar verschil tussen 2 kids en dat is al redelijk veel... Dat is al niet meer hetzelfde als 3 of 4 jaar verschil, qua activiteiten en interesses die ze samen kunnen doen he.
    Maar goed ... in zekere zin is het goed te weten dat het idd wel "vooruit gaat" en dat ze al verder kijken, naar de volgende stap. Maar dat hangt ook heel erg af van de gyn zelf hoor. Nu met deze ben ik met mijn gat in de boter gevallen 🙂 Zelfs in Portugal destijds waren we bijlange niet zo goed geïnformeerd als nu; heb er nu al meer over geleerd dan toen 😑 Deze is echt wel rechtuit rechtaan en heel direct en legt alles piekfijn uit, dat is lang niet altijd zo. Er zijn er veel die maar doordoen en waar je meer moet meegaan met de flow en maar zien en afwachten wat ze vervolgens van plan zijn 😊 Ze maken er ook niet allemaal evenveel tijd voor altijd maar de onze nu heeft specifieke dagen voor de icsi/ivf consultaties en die duren net zo lang als ze moeten duren... of het nu 15 of 30 min is of een uur doet er niet toe. En daar kan ik zelf heel goed mee om. Sommigen hebben een probleem met gyn's die te recht voor de raap zijn maar ik vind dat persoonlijk heel goed en heb het liever zo... Maar dat is voor iedereen anders he.
    @Minie haha, ja, 30+ ... dat is de term! Die houden we ! 😂 Ik heb er wel vertrouwen in nu. De techniek is veel verbeterd en er zijn blijkbaar nu wel heel wat zwangerschappen uit crio's. 10 jaar geleden was dat een miniem percentage, nu toch al een 50-60% crio terugplaatsingen die resulteren in zwangerschap. Dus er is hoop 🙂 Bij mij is het net de bedoeling dat de eisprong vermeden wordt en op het "drukste" moment in de cyclus moet ik dus bijna dagelijks op controle omdat, zoals ik al zei, 1 dag te lang of te kort alle verschil kan maken. En dat is dan dagelijks een echo en een bloedname. Zó nauwkeurig wordt het opgevolgd ! Als je een cyclus start met medicatie is het net zo: je moet op de juiste dag starten en dagelijkse controle om ook op de juiste dag te stoppen... niet altijd simpel hoor 🙂 Ik herinner me nog dat ik bij mijn 1e cyclus in Portugal speciaal 's nachts om 3u30 moest wakker zijn om op het exacte uur pregnyl te spuiten, anders werkt het niet.
    Ik ga dus nu gewoon weer mijn natuurlijke regels afwachten. Heb nog altijd wat (heel) licht bloedverlies van de mk en dat moet eerst weg. Als ik het geluk heb dat ik binnen 3 of 4 weken opnieuw ongesteld ben, mag ik dan al terugkomen en hoeft het geen 6 te zijn. Maar blijkbaar heb je na 3 of 4 nog de kans dat niet alle hcg uit je lichaam is ... Maar ook dat zal wel bij iedereen verschillen he, iedereen is anders ...
  • Update

@Pumbach @Minie @Ellemie1978

Hoe is het ondertussen met jullie ?
    Ik ben een tijdje afwezig geweest, o.a. door.de voorbereiding van een communiefeest.
    Ik kijk momenteel aan tegen de terugplaatsing van een cryo, ergens in de volgende 2.weken, als.de.echos goed zijn...
    Toch wel spannend. Maar ik ben er verbazend kalm in.

Groetjes
  • Hey @Tinneke79
    Hier nog geen groot nieuws, we proberen gewoon verder na de mk en hopen deze keer minder lang geduld te moeten hebben. De zoon groeit precies terwijl ik er naar kijk... Hoop dat het leeftijdsverschil toch nog redelijk blijft maar dat hebben we niet te kiezen. Overal komt nr 2 of zelfs nr 3 al en wij nog steeds niet terug zwanger, het steekt wel eens. Af en toe op een slechte dag heb ik plots schrik dat er bij ons geen tweede zal bijkomen ponder.gif maar op de goeie dagen besef ik dat het geen zin heeft om te piekeren en dat we net zo goed volgende maand wel terug geluk kunnen hebben.. Als ik die glazen bol toch eens had!
    Voor jou breken er ook weer bijzondere weken aan, heel veel succes! Hou ons maar op de hoogte smile.gif
  • Hey @Tinneke79 ik ben hier ook even niet meer geweest... Ik ben ondertussen al bevallen van een flinke dochter! Ik was opgenomen in het ziekenhuis omdat mijn bloeddruk niet meer onder controle geraakte en uiteindelijk bleek ik opnieuw HELLP-syndroom te hebben dus hebben ze haar gehaald met een spoedkeizersnede. Het was heel heftig allemaal, en ons meisje zal nog even moeten aansterken in het ziekenhuis maar ze doet het heel goed love.gif En ik ben ondertussen al terug thuis en ben al goed hersteld. Eind goed al goed dus!
  • @Ellemie1978 van harte proficiat !! Dat komt allemaal goed met je meid! Goed dat ze er op tijd bij waren dan. In zulke gevallen is het altijd beter dat ze dan wat eerder komen dan dat ze blijven zitten he. Geniet er met volle teugen van want voor je het weet is ze weeral groot!

@Minie Ik duim alvast mee voor je dat het in de toekomst toch mag lukken. Ik heb inmiddels een terugplaatsing gehad van een cryo, maar net zoals alle keren in het verleden is deze niet blijven zitten.... We hebben er nog eentje om terug te zetten (ergens volgende maand dan) maar ook daar verwacht ik niet teveel van. Nadien is het dan opnieuw een medicatie-cyclus starten. We zien wel.
    Ik kijk inmiddels ook al aan tegen een leeftijdsverschil van 8 jaar -veel meer dan dat we hadden gewild- maar ja, daar kan je uiteraard niks aan veranderen. En het heeft ook wel voordelen als ze wat ouder zijn ☺
    Ik moet nu begin volgende week opnieuw op controle om te zien of alles okee is om al meteen een nieuwe terugplaatsing te doen van de laatste cryo (dat zal in principe wel) en dan is het dus op naar de volgende. Zoals ik al zei; om 1 of andere reden is het met cryo's nooit gelukt, zelfs al zijn ze van topkwaliteit -zoals bij deze het geval was.
    Ik houd jullie op de hoogte! En jij ook he, laat weten hoe het verloopt.
    Groetjes
  • Proficiat met je dochtertje, @Ellemie1978 ! Is ze ondertussen al thuis bij jullie?

Hallo @Tinneke79 en @Minie, jammer te lezen dat jullie ook nog in de hopende wink.gif fase zitten... Wel goed dat jullie lichaam na de mk goed en vlot is hersteld! Ik herken het ook wel wat, die opkomende vragen bij mezelf over het leeftijdsverschil. Hier zou het ook al tegen de 6 jaar aan gaan, mocht het vrij snel lukken... Maar zoals je aanhaalt, Tinneke, dat kan inderdaad ook wel voordelen hebben. Het zou geen reden mogen zijn om je te laten ontmoedigen denk ik.

En het ziet er eigenlijk niet naar uit dat dat het geval zal zijn. Naast het feit dat mijn lichaam het nodig vond om 3 maanden stil te vallen, is m'n man nu in de twijfelzone. Hij heeft gemerkt wat dit mentaal met me heeft gedaan, wil me dat besparen etc. Maar eigenlijk maakt hij het door deze aarzelende, afwachtend houding alleen maar erger voor me. Ja, ik heb het moeilijk gehad met m'n miskraam, maar ook een ja in de zin dat ik vooruit wil kijken! En ik weet heel goed dat als het lukt, het nog eens verkeerd kan lopen, maar dan hebben we tenminste geprobeerd. Maar nu... wachten tot ik 40 word etc., om daarna te kniezen van hadden-we-maar... bwah…

Ik kruis dus de vingers dat jullie snel een goeie nieuwe kans tegemoet gaan! En ook een beetje voor mezelf, dat we hier nog een kans wagen...

Vele groetjes.
  • @Pumbach @Minie @Ellemie1978

Hier even een update met een flater van jewelste van het Lufc (fertiliteitscentrum van UZ Leuven).
    Zoals gezegd ben ik in behandeling in het Imelda ziekenhuis in Bonheiden, zij werken samen met Lufc zijnde dat de terugplaatsingen en de cryopreservatie in Leuven gebeurt, al de rest in Bonheiden.
    Ik heb vorige maand een tp in natuurlijke cyclus gehad en toen hebben ze ons in Leuven laten weten dat we er nadien nog 1 cryo hadden.
    Deze tp is niet gelukt en ik bereidde me dus voor op een nieuwe tp -opnieuw in natuurlijke cyclus- deze maand.
    Nu ben ik vandaag op controle geweest (met het zicht op een tp dus) en was de vroedvrouw heel verbaasd dat ik niet aan de medicatie was.
    Nl, na de aspiratie in januari had onze gyn gezegd dat we maar 2 embryo's hadden. 1 is dan vers teruggezet (en is de mk geweest) en dat ik er dan nog 1 had. Dat was de info die ze in Imelda hadden. Wij waren dus al verbaasd toen ze ons in Leuven zeiden dat we 2 cryo's hadden ipv 1.
    Vandaag hebben ze dus terug gebeld om te bevestigen dat er idd maar 1 cryo was en dat ik dus eigenlijk terug met medicatie had moeten starten vorige week.... in Lufc hebbem ze zich dus serieus vergist, amai.
    Blijkt wel dat ze na de pickup bij bevruchting 3 embryos hadden, maar dat er slechts 2 goed genoeg waren om te gebruiken. Ik veronderstel dus dat het daar ergens qua communicatie fout is gegaan. Maar toch, een ziekenhuis met de naam en faam van UZ Leueven dan zo'n fout maken (je zou denken fat ze toch wel weten wat en hoeveel ze invriezen ?!?).

Enfin, we zijn dus 2 maanden kwijt. Deze maand gebeurt er al niks meer dus, en volgende maand in principe ook niet gezien we dan een week op vakantie zijn en met medicatie starten dus onmogelijk gaat zijn.... Dan zijn we dus augustus voor ik weer opnieuw kan starten. Dit is wel balen.
    Anderzijds heb ik het liever zo, gezien het succespercentage met "verse" embryo en de absolute flop met cryos....
    Wordt vervolgd dus ! ☺
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld